Skift af gammel Stikkontakt // mange ledninger

Hej! Er ved at skifte gammel stikkontakt + afbryder øverst af typen på billede 1 til helt almindelige LK fuga med jord og en etpolet afbryder øverst.

Men som det kan ses på skitsen er der vildt mange ledninger. Så mange, at der ikke er plads til dem alle i de nye lk fuga stikkontaker.

Skal jeg bare tage de tre nulledninger øverst og nederst, sætte dem i en wago samlemuffe og så ellers føre en enkelt lus til henholdsvis stikkontaktens nul og afbryderens nul, eller hvad tænker i?

Der er også ført GRØN fra stikkontakt fase til afbryder nul øverst, er det en procedure jeg bør gentage?

Afbryder øverst går til spotlys i køkkenet.

Tak.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lige gået op for mig, at P i gamle dage var Fase og de tre streger med en streg op var jord. Det ændrer jo alt. Tegning ændret.
P stod for pol, en gammel betegnelse for fase. Ordet lever stadig i polsøger, der er ​et måleapparat til at finde fase.
GodeVen skrev den 24-01-2025 11:54:15

P stod for pol, en gammel betegnelse for fase. Ordet lever stadig i polsøger, der er et måleapparat til at finde fase.

Yeps. Her betyder det fase, eftersom de tre streger er jord og O er nul. Hvad tænker du med de samlemuffer af nullerne?

- og især den grønne ledning der, som forbinder stikkontakt til afbryder. What does it do? Nu med pænere tegning.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis