Støbe fundament i Leca blokke + jordskyd

Hejsa..
Jeg skal til igang med at lave fundament + terrændæk til nyt skur.
Det korrekt er at grave ud til frostfri dybde, støbe 2x H bloke og 2x leca blokke.
Men jeg er desværre doven (eller effektiv :))
Så jeg tænker om ikke jeg kunne nøjes med at grave ca 30 cm ned, skrue nogen jordskruer i hjørner og per 1m cirka. 
Så noget beton i og mure 2 rækker leca ovenpå.
Teorien er så at det tryk der måtte komme tages af jordspyd og man stadig har fordele fra et linje fundament, med ordentlig lukkning op mod terrændæk. 
Det er nok ikke helt efter anvisningerne, men burde gøre det meget nemmere og minimere jord håndtering. 
Er der nogen der har erfaringer med lignende "nemme" løsninger for fundament til sekundært byggeri ?
På forhånd tak
mvh 
SpockBoom
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal det isoleres? ​

Som ordsproget siger: buy once, cry once. ​
Trykket nedefra fra frost, hvordan søren får du jord skruer (spyd er til jording) til at absorbere det, når nu du laver et ikke-frostsikret randfundament?
Hvis du er for doven til at grave, så lav et punktfundament og sæt eternitplader i 60 cm dybde.

Selvbygger med stort S. 
Tak for input..
Ideen med punktfundamenter og eternitplader har jeg også overvejet.
Dog skal der støbes beton gulv og kan godt lide tanken om at have blokke at støbe op imod istedet for plader. Samt en stabil sokkel til bundrem + dør. 
Men den bedste løsning er nok at grave hele linje fundamentet ned til frostfri dybde. Min lerjord er bare tung :)
Havde ikke overvejet trykket der måtte komme nedefra ved frost. 
Måske en mellemvej kan være en løsning. 
Har prøvet at skitse, punktfundamenter -> H blokke -> armering -> Leca blok.
Så håbe at punktfundamenter + H blokke støbt sammen med armering holder jorden nede. 

Men om det er en smutvej eller bare ender i mere arbejde overvejer jeg lige :) 
Frosten ville jo så kunne komme ind under blokkene og hæve den lidt, og skruefundamenterne burde jo ikke kunne rokke sig...
Men er det en let bygning af træ, betyder lidt bevægelse jo ikke rigtig noget..

Jeg lavede en rigtig sokkel til min carport med skur, jeg fik en entreprenør til at grave en 20 cm bred rende i 100 cm dybde, det kostede ikke alverden..

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis