DANA Falshøvl - 24,4 CM

Jeg er lidt i tvivl om firmaet, som har lavet høvlen, hedder DANA  eller DAVA. Firmaets bomærke er en globus med en rød høvl på toppen af Nordpolen. Bomærket har fået nogle knubs og dette er årsag til navneforvir- ringen.

Høvlen købte jeg hos "IGEN" for godt et år siden. Den manglede den trækile, som skulle holde høvlbladet på plads, men jeg syntes så godt om værktøjet, at jeg købte det.

Hvis der er nogen, som har en tilsvarende falshøvl  ville jeg være meget glad, hvis han/hun  kunne oplyse mig om kilens mål. Hullet, hvori høvlbladet og kilen skal sidde, er en lidt skævvredet rektangel: bredde 15,8 mm, venstre + højre  side er ca. 350 mm lange. Hullets venstre side rager 3,6 mm længere frem end hullets højre side gør. Højre side rager til gengæld 3,5 mm længere tilbage end venstre side gør. 
Derved vender høvlbladet lidt skråt.

vh Kurt
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den hedder dana. Nu  kender jeg ikke lige din høvl, men hvis du googler dana falshøvl og klikker billeder så kommer der et hav af forskellige høvle. Måake er der en der ligner din.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for dit svar Kovas . Jeg følger dit råd.
PS: Jeg kan godt lide din fodnote af KK Steincke.

vh Kurt
Her er et par billeder af min DANA Falshøvl. Det hvide i bunden er papir som er sat på for at beskytte høvlens skær. Høvlens øverste del er smal, mens dens nederste del er bred.

Jeg håber, at disse billeder hjælper til at flere kan forstå, hvad en gammeldags falshøvl er.
MVH Kurt Christensen

vh Kurt
Du kan selv regne kilen ud. Den skal være så bred som hullet - så den kan komme ned. Kilen skal ​stikke godt over selve høvlen. Og kilen skal presse over hele længden ind imod jernet. og træet. Du er nok nødt til at starte ​med en der er lidt for stor og så tilpasse den.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak igen Kovas for at komme med gode råd. 

Ja, du har ret, det er sådan, at man må prøve sig frem, men der er det lille problem, at hullet, som høvlbladet skal sidde i, er lavet skævt med vilje. Jeg antager, at dette er gjort for at høvlspånerne lettere kan slippe ud.
                                     ooOoo
I den senere tid har jeg gået og tænkt på at smøre hullet med voks eller lignende og så lade voksen tørre/stivne så meget, at man kan lempe den forsigtigt ud og derpå efterligne den.
Venlig hilsen
KCHDAN

PS: Jeg har tilføjet billedet herunder, fordi det smuttede i eftermiddags, da
jeg overførte det første hold billeder
.

vh Kurt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind