Varmepumpe problemer

Hej..

Håber der nogen kloge hoveder der ved mere om det end jeg og beklager den længere uddybende smøre!:-)

Danfoss DHP-AQ 13 med maxi 180L vandvarmer 
750L buffertank som holder varmen fint når pillefyret engang imellem bliver sat startet!
Bolig 210kvm ældre gård der nyrenoveret mned energiglas god isolering osv, alt rør og el ligeledes også nyt, det er kun skallen som er blevet genbrugt så opvarmning 130kvm gulvvarme og resten radiatorer.

Når mit problem er at med en kompressorpå13kw burde jeg havemere end rigeligt til opvarmning!, men uanset hvad jeg stiller op så kan varmepumpen IKKE kommer over 41grader i fremløb!, jeg har gravetog læst alt hvad der er at finde på nettet osv og afprøvet alt muligt forskelligt! uden held!

Der er fejlsøgt og kørt manual test af diverse, alle snavsfilter er adskilt og renset 2 gange!, systemet er ligeledes også skyllet kraftig igennem og tømt magnetisme filterhuset, der "pillet" ved kurve som har været indstillet til max uden held, der justeret intergral, hypotese osv uden held, der justeret/kalibreret følere uden held, alle rør er godt isoleret, det luftet godt ud i system alle vejne ad hvad jeg kan finde udluftning osv osv.

når kompressor kører kommer trykrør fint op på 50-140grader alt efter hvor længe den kører og kølemiddel er imellem 2-30grader og der ingen alarmer med flow, for lavt kølemiddel eller andet! 
Den eneste måde jeg endtil videre kan få den op i temp er hvis jeg sætter tilskudvarme til sammen med kompressor og køærer f.eks trin 2(6Kw) så fyrer den fint op på f.eks. 50grader! og varmt vand kommer op på 70grader på under 1 time! og når den afrimer så er detogså hammervarmt udenfor på kompressoren, men bliver aldrig varmt i inderdelen!...

Så nogen der har nogle rigtig gode bud eller ved noget eller bareen mistanke som jeg ikke har oplyst afprøvet, så bare kom med et bud, alt modtages:-)

min sidste tanke er at der må været noget større tilgroet i systemet i indedel som forhindrer varmen i at komme frem ordentligt, men den har fint flow!, jeg fatter det ikke og det ender md flere grå hår hvis der ikke snart sker et eller andet, det jo et latterligt dyrt anlæg fra nyt, så skal det sku bare virke det lort!!

på forhånd mange tak for alle de gode og fremragende inputs;-)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du måle flow frem på varmesiden ?
Kan du måle effektforbruget - uden tilskud af el-patron ?
Hvad sker der hvis du åbner alle radiatorer og gulvvarme på max åben ?
Ja jeg har en Magna 3 siddende som kører med Max flow på konstant tryk dvs min 3.3kbm flow i timen hvilket burde være mere end rimeligt.
Varmepumpe kører med ca 3.2kw når den kører med kompressor 
Ja jeg har åbnet alle strenge op til fuld flow og alle pumper er justeret med forskellige setup uden nogen indvirkning..shunt på gulvvarmemanifold er også adskilt og tjekket for skidt.
Så desværre der kan jeg heller ikke se noget der kunne være galt!:(
Vores jordvarmepumpe på 5 kW pumper ud i systemet med 35 grader og retur med 30 grader og 900 L/hr. For tiden ved 3 grader udenfor så bruger den ca. 18 kWh strøm i døgnet (Ingen el-patron).
Det modsvarer meget godt dit setup på 13 kW - som bruger 3.2 kW*24=76 kWh i døgnet.
Bemærk at din COP godt kan være nede på ca. 2.5 - så reelt får du kun 3.2*2.5= 8 kW i praksis minus tiden til afrimning - så reelt kun måske 7 kW. Derfor hjælper 6 kW elpatron relativt meget.

Hvordan ser dine rør dimmensioner ud på indersiden - 28 mm rør før forgreninger ?
Hvordan er temp på dine radiatorer - er de alle sammen ca. 41 grader ?

Okay...men det jo heller ikke meget energi, men selvfølgelig nok til gulvvarme osv.
Ja det ville være godt hvis den så også brugte ligeså lidt, den bruger ca 30-40kw i døgnet pt alt efter udetemp og det sådan set fair nok på denne årstid
Jeg har 1" rør kørende over det hele i den store installation og 3/4" som det mindste ved varme fordelingen, hvilket jo svarer til de 28mm stål osv og der rigeligt flow!
Når jeg læser og kigger på andres varmepumper så burde jeg sådan set ikke være skuffet, men når jeg har talt med min gode pusher smed der har pillet ved alle typer varmekilder og han fortæller at han lige har været ude ved en varmepumpe magen til og den kunne sagtens kører 52 grader frem uden tilskud! og det nogenlunde samme setup ca 8m vandring fra kompressor til inderdel i 1"tomme rør, godt isoleret osv...så bliver jeg alligevel noget øv og stædig på at finde ud af hvor der kan optimeres i anlægget siden jeg kun kan få ca 40 grader frem uden tilskud!
Radiatorer bliver heller ikke varmere end gulvvarmen eller det varme vand, deterens temp i hele systemet, havde det ikke været fordi jeg har pillefyret til backup og hvis el priser fucker afsted igen, så havde jeg fundet en anden varmepumpe, for gider sku ikke kører med tilskud hvor den bruger over 100Kw i døgnet! 

igen er jeg måske for kræsen...da min smed også fortæller at de nye bosch, panasonic osv han er ude til, de har her under de kolde dage kørt med tilskud og brugt over 60-80Kw på ca 6 timer! bare for at holde en temp!..så kan jeg jo heller ikke brokke mig, vi har tidligere haft hus med varmepumpe og det var så en Nibe af typen som ses idag også jordvarme udgaver og det kørte bare supergodt og havde super lavt forbrug, ved godt ikke samligne men afligevel, det havde så også meget kort vandring fra ude til inde og var vist nok 16kw, men huset var så også det større!

Det jeg efterhånden selv tænker er at der må være noget i systemet inderdel eller udedel der tilgroet eller stoppet til eller en eller anden dum føler, jeg kan snart ikke se andet, derfor indlæg..det kunne jo være noget helt 3 som jeg slet ikke havde tænkt på folk byder ind med:-)
Bare en tanke : Er din smed uddannet kølemontør ? eller har han "kun" et kølecertifikat ?
Det kan godt være du skulle bruge en kølemontør der er specialuddannet ved producenten og som er mærkevant.

Iøvrigt er jeg stor fan af jordvarmepumper ved de temperaturer som vi har pt. (-3 til +5) bl.a fordi den ikke skal afrime flere gange om dagen.  -Og jeg har endnu ikke fundet en "pæn" udedel til en Luft/vand VP. Eller for den sag skyld en L/L 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Yep...har har mig bekendt det hele og ret godt styr på det, ellers havde jeg fundet en anden!:)

Problemet ligger i at Danfoss ikke laver dem mere og der ikke mange som har fuldstændig styr på deres varmepumper...

Ja jordvarme anlæg er når de er der og kørende klart nr 1 og ja udedel til varmepumper er ikke noget der skal stå på terrassen eller lign. Det pynter ikke ligefrem 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også