PCB, Asbest osv.

Hej alle

Jeg er i den situation, at jeg i løbet af de sidste par måneder har haft håndværkere i huset. Der er bl.a. blevet lavet helt nyt badeværelse, ligesom vinduerne er blevet skiftet et par steder.
Efterfølgende har snakken om asbest fyldt en del i medierne, og det har gjort mig i tvivl om, hvorvidt der egentligt burde have været lavet miljøscreeninger, inden arbejdet begyndte. (Håndværkerne har ikke gjort opmærksom på eller bedt om dette)

Vores hus er fra 1977. Som jeg forstår det, er der derfor risiko for asbest i fliseklæb på badeværelset, og risiko for PCB i fugerne omkring vinduet. Som jeg også forstår det, er det dog lige omkring det tidspunkt, hvor det begyndte af blive forbudt.
Når jeg tjekker vores boligs adresse i DinGeo, så får jeg "Lille risiko" ved både asbest og PCB (og lidt større risiko ved tungmetaller, som jeg ikke har sat mig ind i, hvor farligt er).

Jeg har alligevel sat gang i lidt detektivarbejde. Jeg har fundet frem til, at badeværelset tidligere har været renoveret på et tidspunkt efter 2002. Ved vinduerne har jeg via andre vinduer i huset (som jeg er 97% sikker på, er de samme, som de der blev skiftet) fundet koden "DS 1094" i glasset, som er en mærkning brugt fra 1980 og frem. Derfor er ruderne formentligt også skiftet i 90'erne eller 00'erne.

Selvom alt tyder på, at det hele er nyere end 1977, og der derfor ikke et problem, har jeg alligevel lidt spørgsmål:

1. Hvis der var asbest eller PCB i nogle af materialerne, så har det selvfølgelig været farligt for håndværkerne (hvilket jo bestemt er beklageligt!), men har det nogle problemer for os efterfølgende? Kan det have spredt sig i indeklimaet?
2. Hvis ja, hvordan undersøger man så dette?
3. Hvis vinduerne og badeværelset fx er skiftet/lavet i 2004, så har håndværkerne jo helt sikkert ikke været opmærksomme på det dengang, da man vel ikke gik ligeså meget op i miljøscreeninger dengang. Kan de så have spredt det allerede dengang?
4. Og hvor stort er problemet egentligt, hvis der faktisk er noget i luften? Køres sundhedsrisikoen for meget op på disse ting, eller er det reelt et problem, som man ikke skal tage let på? 

Jeg håber, at der er nogle eksperter derude, som kan gøre mig lidt klogere. :)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De folk der udvikler lungekræft pga. asbest er folk der har stået og skovlet løs asbest ind i en blandemaskine dag ind og dag ud i flere år, ikke folk der har boet i et hus hvor der er blevet renoveret et badeværelse hvor der måske har været asbest i fugerne. Du kan være helt rolig.
Hvis håndværkerne har støvet under renoveringen, og i derfor efterfølgende har tørret hylder, top af div. skabe m.m.m. af, efterfulgt af støvsugning og gulvvask er der sikkert ikke mere asbest i huset. 
Og dog, hvis der var asbest, så er der en ultralille sandsynlighed for lidt i støvsugeren. Ud med filter og pose, så skulle den være hjemme.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tag det roligt. Som med alt andet sundhedsskadeligt er det et spørgsmål om mængder. Hvis der er rengjort efter håndværkerne, er der ikke mængder der kan give sundhedsmæssige problemer.

Hvis du indtager PCB, er det nok større sandsynlighed, at det er fra en stegepande end fra byggestøv. Hovedårsagen til at man ikke ønsker PCB, er at det ophober sig i fødekæderne. Så vigtigste er at det bliver bortskaffet på en måde, så det ikke kommer ind i en fødekæde. Det vides ikke om PCB er sundhedsskadeligt. Det er i hvert fald ikke påviseligt sundhedsskadeligt som asbest.

Som et eksempel på betydningen af mængde, kan nævnes mel. Alle ved at støv fra mel er sundhedsskadeligt, men de mængder man finder i private hjem, er ikke nok til at give mel-lunger.
Svar på dine spørgsmål:

1. Hvis der var asbest eller PCB i nogle af materialerne, så har det selvfølgelig været farligt for håndværkerne (hvilket jo bestemt er beklageligt!), men har det nogle problemer for os efterfølgende? Kan det have spredt sig i indeklimaet?
-> Ja. Derfor gør man grundigt rent ifm. korrekt asbestsanering
2. Hvis ja, hvordan undersøger man så dette?
-> Man kan få testet støv og indeklima(luft) for asbest. Det gør saneringsfirmaer typisk efter de har gjort rent efter at have fjernet asbest.
3. Hvis vinduerne og badeværelset fx er skiftet/lavet i 2004, så har håndværkerne jo helt sikkert ikke været opmærksomme på det dengang, da man vel ikke gik ligeså meget op i miljøscreeninger dengang. Kan de så have spredt det allerede dengang?
-> Lovgivningen angående krav til miljøscreening har været den samme frem til nu hvor autorisations krav træder i kraft. Men det er ikke en del af uddannelsen for en del af fagområderne. Det er den sikkerhedsansvarlige i virksomheden der skal instruere håndværkerne. Og desværre viser SIKs arbejde at det sjældent sker. Selv i dag. 
4. Og hvor stort er problemet egentligt, hvis der faktisk er noget i luften? Køres sundhedsrisikoen for meget op på disse ting, eller er det reelt et problem, som man ikke skal tage let på?
-> Det er reelt et problem der ikke skal tages let på (derfor lovgivningen) og så længere det håndteres korrekt bør man ikek overtænke det. Men ligesom med rygning frem til 1990erne så gik man ikke så meget op i det. Der er flere årsager. Bla fordi følgesygdomme typisk først manifesterer sig nogle årtier efter og så at meget få overhovedet er opmærksomme på det og ligefrem bliver overraskede hvis der viser sig at være asbes tpå en skole byget i 1960erne. Lige asbest er ligeså kræftfremkaldende om 1000 år som nu. Asbesten er også brugt i blandingsprodukter og vil derfor med tiden frigives bla ved renovation og forvitring(som løbende sker med tiden). Levetiden for mange af eternittagene der er langt i 1950erne er ved at rende ud - derfor har det bla stort fokus nu. 
Risiko regnes udfra, sansynlighed, konsekvens og nærhed. Saandsynligheden er lille, konsekvensen stor, og nærheden er nogle årtier(typisk). Desværre vil alle 3 elementer være der så længe materialet er i boligerne.

Du vil nok møde nogen der siger "har været udsat for asbest masser af gange - og jeg er ikke død, det er noget hysteri" eller lignende. Her er det vigtigt at rette opmærksomheden mod lovgivningen og huske på at heller ikke alle storrygere får lungekraft, men nogle der måske har røget et par gange om ugen i nogle måneder får det.

Så du kunne få testet støv og indeklima for asbest og PCB og gøre alle flader grundigt rent med engangsprodukter. Så har du gjort hvad du kunne og er opmærksom på screening næste gang der skal renoveres.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis