Jeg vil lære at svejse

Jeg har altid haft lyst til at lære at svejse og nu har jeg fået mig en svejser og en gammel bil at øve mig på. Nu mangler jeg bare lidt hjælp til at komme igang.
Hvor tykke er de plader man plejer at bruge til skærme og forstolper?
Hvor kan man købe billig plade-jern?(jeg bor nær Århus)
Kender nogen til nogle Svejse-kurser man kan tage?


Venlig Hilsen Thorsten
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er svært, men ikke umuligt - hvis man bare prøver tilpas mange gange. Køb et stykke plade -start med 3 mm og klip så nogle stykker ud og svejs dem sammen - kantsvejs, punktsvejs osv. så lærer du det.

Så vidt jeg ved er der kurser på aftenskolen, men jeg er ikke sikker.

Jeg lærte mig det selv, da jeg skulle restaurere en bil - men desværre var jeg selvlært, så jeg fuldkantsvejsede hele skidtet selvom jeg brugte megen tid på en tang der bøjede kanten i et z, så man kunne punktsvejse. Se det var amatørarbejde fordi jeg troede det var bedre at lave den fuldkantet uden at ane, at pladen slog sig, for man kunne ikke se det, og min bil skulle bare blive det bedste af det bedste.

Men den stakkels maler som havde givet fast pris brugte dobbelt tid - næsten uden at kny til at spartle - nok fordi han faldt for, at jeg havde fortinnet alle samlinger, dvs. fyldt alle samlinger med flydende tin (et ret stort arbejde), som jeg havde læst i et engelsk fagblad var det helt rigtige til ældre biler.

Flot blev bilen, og mht. at svejse kunne man mærke når man lagde sømmen rigtigt - så man er ikke i tvivl - højest om man bør punktsvejse eller :oops:

Der findes også gode bøger på biblioteket om det - søg under mekaniker/pladesmed - der er mange gode råd i de bøger.

Mvh. JørgenE

PS: At min første tur i bilen så endte med en voldsom skade, mens jeg holdt for rødt lys på en smal vej, og en spiritusbilist ramte mig frontalt mens jeg holdt stille - har givet så alvorlige ar i min sjæl efter et års ihærdigt arbejde, som så var spildt - men det er en anden sag.

Mvh. JørgenE
Jeg kan ikke lade være med at spørge dig Jørgen da det nu var dit første svejse projekt.

Du trådte på bremsen alle fire hjul holdt stille og karossen faldt til alle 4 sider ved sammenstødet. :lol:

Forhåbentlig kom du uskadet fra uheldet. :shock:

Med venlig hilsen

Søren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Øvelse gør mester, men du kan få en del nyttig grundviden ved at kigge på "links til hus", "svejseteknik" her på siden.

God fornøjelse.

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej Thorsten

Du kan sagtens lære at svejse. Lån et par bøger på biblioteket. Køb nogle jernstumper hos en skrothandler i 1-3 mm tykkelse. Læs og prøv dig frem og læs igen. Når det går godt i 1 mm, prøv så i karosseri plade. Det er svært at undgå at brænde hul i pladen. Prøv at reperere en gammel rusten løs forskærm med rust. Du skal nok overlade paneler og dørstolper til en pladesmed, da det er bærende dele. Synsfolk bliver hysteriske hvis de ser klamp.
Du kan lave en del af forarbejdet selv (skrabe tektyl og fjerne wienerbrød)
Du kan lave en lille tabel til dit svejseværk med trådhastighed, strømstyrke og plade tykkelse.

Held og lykke

Thomas

Mvh Thomas

Nej Søren - bedre sent end aldrig - jeg trådte ikke på nogen bremse, men Volvoen blev totaltskadet, og politiet troede ikke på det var mig den var kørt ind i, indtil jeg viste dem forlygterne der pegede ret nedad (den ene der virkede). Jeg trøstede hans kone som var i sjok (med c?) mens manden hev en 100 kr. seddel op for at vise sit kørekort.

Politiet blev rimeligt ophidset, men det var nu ikke bestikkelse men rent fuldskab - for han rodede rundt mens jeg hold om pigen og de var irriteret, - en totalt omvendt situation.

Det var min nyistandsatte bil, på min første køretur der var ødelagt - et helt års hårdt arbejde og mange penge - og jeg stod med armene om hans pige og trøstede hende, og han viste 100kronessedler frem - åh, sådan en idiot.

Satans til aften.

Mvh. JørgenE

PS: han mistede kortet, og tak for det

Mvh. JørgenE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har lavet en lille demonstrations vide om hvad man kan lave med Turbo 90 Gas og ilt Sæt.
http://www.youtube.com/watch?v=3H9SmFDF_p8

AGA har lavet en skole video som viser hvordan man indstiller og svejser med gas og ilt svejsning, Den kan købes ved at kontakte dem Tel. +45 32 83 66 00

Har I yderligere spørgsmål er I velkommen til at ringe eller skrive
Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS. tlf. 22 46 31 31

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Skrevet af Czanto på 18 feb 2014 14:38

Jeg har lavet en lille demonstrations vide om hvad man kan lave med Turbo 90 Gas og ilt Sæt.

http://www.youtube.com/watch?v=3H9SmFDF_p8



AGA har lavet en skole video som viser hvordan man indstiller og svejser med gas og ilt svejsning, Den kan købes ved at kontakte dem Tel. +45 32 83 66 00



Har I yderligere spørgsmål er I velkommen til at ringe eller skrive

Allan Levisen

AB Svejseteknik ApS. tlf. 22 46 31 31
10 år gammel tråd, mon ikke tråd startere har lært at svejse?



Hej Je-__ns
Jeg går ud fra at ham der har startet tråden, har fået lært at svejse.

Har du slet ikke fulgt med. der er mange der finder disse gamle tråde, Og når der kommer nyt til, så er der mange der ser dem.

Man kunne ønske at alle dem der gerne vil have hjælp, også skrev hvordan det var gået. Dette kunne være en stor hjælp til andre.
Mvh. Allan Levisen

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Det er gennem snitlig 1 der giver respons tilbage ud af 100, så det ville da være rigtig rart.
Hej Jørgen
Jeg forstår bare ikke at dem der stiller spørgsmålene, de vil gerne have at der er nogen der bruger tid på at svare dem.
Så kunne de da i det mindste give et svar til bage. Det andet er uhøfligt.

Og for os der søger på internettet kommer vi desværre mange gange til en tråd, hvor det havde været rart at man kunne havde læst hvor dan det var gået.

Mvh Allan Levisen.



Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også