Rørføring af toiletafløb

Jeg er ved at renovere badeværelse og i den forbindelse spekulerer jeg på rørføringen af toiletafløbet. Faldstammen i gulvet er placeret op mod en anden væg og afløbet fra toilettet er derfor ført med 3 stk 90 graders bøjninger (inklusiv den, der kommer fra indbygningscisternen).
Toilettet har ikke skyllet særligt godt, men har oftest krævet flere udskylninger.
1) Kan det skyldes rørføringen, eller blot et toilet, der er dårligt til at skylle (det har jeg været ude for andetsteds)?
 2) Skal toilettet flyttes hen over faldstammen, eller vil det være ok at beholde den nuværende placering?
3) Vil det hjælpe med 2 x 45 graders bøjninger i steder for de 90 grader (hvis der er plads).
4) Afgangen fra toilettet er 90 mm, der føres over i 110 mm. Vil det have negativ indflydelse hvis røret føres i 90 mm og først bliver 110 mm hvor det går ned i faldstammen?

Af hensyn til den øvrige indretning af badeværelset vil jeg helst beholde den nuværende placering af toilettet, men det kan lade sig gøre at flytte det.

På forhånd tak.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er en ulovlig rørføring du har der
det eneste lovlige bøjning er den der sider på faldstammen
de andre skal skiftes til 45 gr bøjninger , dog stadig ikke helt lovligt , men bliver acepteret

Der er (vist nok) en regel om at der kun må være 1 helbøjning, men når det så er sagt, så vil jeg mene at den rørføring ikke direkte burde føre til at toilettet har svært ved at skylle ud.

Er der aflejringer i rørene, ja så tyder det jo på at det giver problemer og du burde flytte toilettet eller afløbet. Men er rørene “rene” er det jo nok ikke der problemet skal findes.

Jeg ville nok skille det ad og undersøge det lidt grundigere inden jeg fortsatte med for megen renovering.
Det kan feks også skyldes manglende udluftning eller delvis forstoppelse længere ude på ledningen.

Jeg ville ikke begynde at reducere til 90mm og jeg ville ikke gå på kompromis med placeringen, så hellere hugge op og flytte afløbet.

Bare kald mig BBB 
Væghængt toilette har et problem og det er faldhøjde på vandet.
Prøv at mål fra bund af vandlås til udløb af cisterne.
Big Bam Boo skrev den 20-01-2025 21:42:04

Der er (vist nok) en regel om at der kun må være 1 helbøjning, men når det så er sagt, så vil jeg mene at den rørføring ikke direkte burde føre til at toilettet har svært ved at skylle ud.

Er der aflejringer i rørene, ja så tyder det jo på at det giver problemer og du burde flytte toilettet eller afløbet. Men er rørene “rene” er det jo nok ikke der problemet skal findes.

Jeg ville nok skille det ad og undersøge det lidt grundigere inden jeg fortsatte med for megen renovering.
Det kan feks også skyldes manglende udluftning eller delvis forstoppelse længere ude på ledningen.

Jeg ville ikke begynde at reducere til 90mm og jeg ville ikke gå på kompromis med placeringen, så hellere hugge op og flytte afløbet.

mon ikke det var bedre at undlade at svare , når du åbenbart ikke ved noget om reglerne

bredker skrev den 20-01-2025 21:46:33

Big Bam Boo skrev den 20-01-2025 21:42:04

mon ikke det var bedre at undlade at svare , når du åbenbart ikke ved noget om reglerne

Den slags kan du og BBB ordne i personlige beskeder, så vi andre slipper for at se ikke trådsrelevante indlæg. Ikke?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Det sorte rør med 90 graders bøjning, der kommer fra toilettet, kan der ikke rigtigt gøres noget ved. Det er sådan, de er lavet.
Det bliver nok vanskeligt at skifte de andre 90 graders bøjninger til 2 x 45 grader. Jeg tror ikke, der bliver plads. Så løsningen bliver nok at flytte toilettet hen over faldstammen i gulvet. Jeg vil ikke i gang med at flytte afløb - jeg løber sikkert ind i gulvvarmeslangerne.
Du kan måske montere det skråt hen over hjørnet?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Havde jeg slet ikke tænkt på. Jeg går i gang med at tegne:)
den sorte bøjning er 87 gr pga at det er beregnet til at montere lodret , og så er det lovligt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis