Asbest i “popcorn” belægning?

Hej

Jeg skal have pudset facade på min garage og vil gerne banke pudsen af eller højtryksspule den - her slog det mig - kan strukturen i pudsen skyldes asbest? Er det værd at få testet?

Vil gerne være på den sikre side, men ved ikke om det kan udelukkes på forhånd
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er bare pga strukturpuds , så ingen problem der
Dejligt at høre tak - faldt bare over at asbest kan være brugt i puds, så hvad fanden skal man stille op uden at teste hvad som helst.. 😅
ansvarligttag skrev den 20-01-2025 20:04:07

Dejligt at høre tak - faldt bare over at asbest kan være brugt i puds, så hvad fanden skal man stille op uden at teste hvad som helst.. 😅

Man(bygherre) har jo også i en del årtier skulle teste materialer der efter SBi's anvisning kan være asbest i inden man går i gang mad at renovere. At det så er relativt få - endda af de professionelle der har gjort det er så en anden sag. Og nu er det så kun lovligt for folk med autorisation at renovere.

Er det facadepuds hvor der har været ønske om en brandhæmmende overflade (ikke særligt sandsynligt i privat bolig) så vil det højst sandsynligt indeholde asbest. Umiddelbart er sandsynligheden lille. Men en test koster under 1000 kr.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Tak for input.
Ja, kan være jeg bare skulle få det testet - skal nok slibe hele facaden ned, og det er jo noget rigtigt gris hvis det skulle vise sig at være asbestholdigt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis