Hejsa godtfolk,
Jeg er i gang med at etablere nyt 41 m2 betongulv i min fuldt isolerede garage. Når nu jeg er i gang med at støbe nyt gulv, så tænker jeg, at jeg lige så godt kan støbt nogle varmeslanger ned i gulvet, og jeg har også en idé om, hvad der skal til, men jeg er på igen måde sikker. Derfor håber jeg på nogle gode forslag, råd og andre inputs fra jer.
Situationen er som følger (se skitser nedenfor):
- Nyt gulv støbes i garagen:
- Tykkelse 120 mm
- Underlag 200 mm polystyren
- Rionet ø8 maske 200x200, placeres 20 mm over polystyren
- Varmekilden er eksisterende gasfyr i beboelsen. Her er en ledig tilslutning på både frem- og retur-manifolderne. Se nedenfor foto med gule markeringspile.
- Gasfyret er placeret i bryggerset.
- Garagen er integreret i beboelsen. Distributions-vejen mellem gasfyret og garagen tænkes at være over loftet (i loftsrummet), en føringsvej på i alt på 10-12 meter.
- I et hjørne af det nye garagegulv udføres en udsparing, hvori gulvvarmeslangernes manifolder o.a. nødvendige komponenter tænkes placeret. Udsparingen lukkes med en metal-”lem”.
- Distributions-slangerne (frem og retur) fra bryggerset føres via loftsrummet og tilsluttes gulvarmeslangernes manifolder.
- Gulvvarme-slangerne tænkes lagt i et antal kredse for at sikre en jævn varmefordeling (via balancering af kredsene).
Følgende komponenter har jeg fundet på www:
Spørgsmål:
- Hvilken af de to komponenter skal jeg anvende? Evt. en helt tredje komponent/konfiguration?
- Hvilken dimension slange, jeg skal anvende i gulvet? Slangerne, jeg kan tilslutte på frem- og retur-manifolderne i bryggerset, måler ø20 mm (udvendigt)
- Hvor mange kredse bør jeg lægge i de 41 m2 gulv?
- Er det andet, jeg skal være opmærksom på?
På forhånd mange tak for jeres værdifulde forslag, råd og andre inputs.
Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren