Etablering af vandbåren gulvvarme i 41 m2 nyt betongulv - hvordan!?

Hejsa godtfolk,

Jeg er i gang med at etablere nyt 41 m2 betongulv i min fuldt isolerede garage. Når nu jeg er i gang med at støbe nyt gulv, så tænker jeg, at jeg lige så godt kan støbt nogle varmeslanger ned i gulvet, og jeg har også en idé om, hvad der skal til, men jeg er på igen måde sikker. Derfor håber jeg på nogle gode forslag, råd og andre inputs fra jer.

Situationen er som følger (se skitser nedenfor):
  1. Nyt gulv støbes i garagen:
    • Tykkelse 120 mm
    • Underlag 200 mm polystyren
    • Rionet ø8 maske 200x200, placeres 20 mm over polystyren
  2. Varmekilden er eksisterende gasfyr i beboelsen. Her er en ledig tilslutning på både frem- og retur-manifolderne. Se nedenfor foto med gule markeringspile.
  3. Gasfyret er placeret i bryggerset.
  4. Garagen er integreret i beboelsen.  Distributions-vejen mellem gasfyret og garagen tænkes at være over loftet (i loftsrummet), en føringsvej på i alt på 10-12 meter.
  5. I et hjørne af det nye garagegulv udføres en udsparing, hvori gulvvarmeslangernes manifolder o.a. nødvendige komponenter tænkes placeret. Udsparingen lukkes med en metal-”lem”.
  6. Distributions-slangerne (frem og retur) fra bryggerset føres via loftsrummet og tilsluttes gulvarmeslangernes manifolder.
  7. Gulvvarme-slangerne tænkes lagt i et antal kredse for at sikre en jævn varmefordeling (via balancering af kredsene).
Følgende komponenter har jeg fundet på www:Spørgsmål:
  1. Hvilken af de to komponenter skal jeg anvende? Evt. en helt tredje komponent/konfiguration?
  2. Hvilken dimension slange, jeg skal anvende i gulvet? Slangerne, jeg kan tilslutte på frem- og retur-manifolderne i bryggerset, måler ø20 mm (udvendigt)
  3. Hvor mange kredse bør jeg lægge i de 41 m2 gulv?
  4. Er det andet, jeg skal være opmærksom på?
På forhånd mange tak for jeres værdifulde forslag, råd og andre inputs.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nr 1 er til vand, ikke gulvvarme. Nr 2 er rigtig, men hvis vandet du fører frem er direkte fra fyret skal du købe en komplet gulvvarmeshunt i stedet for et manifold.
Du skal ligge 20 mm slange i 2-3 kredse. Antallet er ikke vigtig, de skal bare ikke være længere end 120 m hver.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy >>

Mange tak for dit særdeles brugbare svar. 

Vandet, jeg fører frem (og tilbage) er fra to udtag (frem og retur) på de samme frem- og retur-manifolder, som forsyner hele husets nuværende 10 stk. gulvvarme-kredse. Derfor antager jeg, der er al den regulering mellem fyret og manifolderne, som der skal være. Med andre ord; min garage bliver bare nummer 11 på linje med de øvrige 10 stk.

Giver det mening?

Må jeg være så fræk at spørge, om du har set de skitser, jeg har uoploaded i mit indledende indlæg, og om du synes, mit gulvvarme-"projekt" giver mening samlet set? Du lyder som en, der ved noget om sagen, så derfor er jeg ekstra interesseret i din vurdering :-)

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Nu fik jeg lige set på dit billede. Jeg tror ikke du kan trække tilstrækkeligt med flow ud fra det ene udtag på dit eksisterende gulvvarmemanifold. Sådan et udtag er beregnet til ​maks 120 m slange.
​Er der ikke 2 3/4” propper i den ene ende af manifoldet der kan fjernes så du kan montere der?

Selvbygger med stort S. 
Superdiy >>

Mange tak for yderligere særdeles brugbare inputs.

Så vidt jeg kan se, er der ikke andre tilslutningsmuligheder på de to manifolder end dem, jeg beskrev i mit oprindelige indlæg. Nu har jeg vedhæftet et nyt foto, som viser alle installationerne lige under selve gasfyret. Hvis du kan få øje på yderligere tilslutninger, så hører jeg meget gerne fra dig igen.

På nettet har jeg læst, at der skal bruges 3,5 m slange pr. m2, hvilket for mit 41 m2 garagegulv giver 144 m plus frem og retur over loftet, total ca. 165 m, dvs. 45 m, 38%, mere end de 120 meter, du anfører som max. Hvis grænsen på 120 m er sat af hensyn til varmeafgivelse (kun 144 m af mine i alt 165 m afgiver varme), så kan jeg godt leve med, at garagen nok ikke kan varmes op til 25 grader, når det er -20 grader udenfor (fx). Hvis grænsen er sat af hensyn til tryktab, så får jeg vel fjernet problemet, når jeg deler gulvet op i flere kredse, hvormed flowet falder og dermed også tryktabet. Giver det mening, eller hvad tænker du?

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis