Hej lds.
Vi har lige købt hus, og på grunden er der allerede en anneks, på ca 30 kvm2 med overetage.
Den skal vi igang med at renovere, forhåbentlig i løbet af sommeren.
Vores plan er at der skal være gæsteværelse på overetagen, og så vil vi gerne have lavet et lille toilet på underetagen.
Der er dog hverken vand eller afløb derude nu. Er det noget man skal søge om ved kommunen, hvis man ønsker at lave et toilet/bad?
Derudover skal der nu beklædning både udvendigt og indvendigt, da det ikke er blevet vedligeholdt de sidste par år.
Vi vil selvfølgelig gerne have det så lyddæmpende som muligt, da det lægger helt af en vej.
Der er 10 cm isolering nu, dette bliver lavet om til 15 cm
Min plan er at smide en dampspærre op, da der skal monteres varmekilde.
Der kommer fermacell plader indvendigt, for tage mest muligt støj. Og troldtekt i underetagen.
Nu til alle mine gode spørgsmål 😉
1. Skal der søges tilladelse ved kommunen for at lave bad/toilet?
2. Jeg har søgt nettet tomt, men kan ikke se om der er stor forskel på støjdæmpning ved en 12,5 eller 15 mm fermacell plade?
3. Jeg kan se at folk anbefaler terrænbatts for at tage mest mulig støj, men det er for dyrt, er der forskel på normal rockuld, glasuld?
4. I underetagen skal der laves Troldtekt loft, vil det give mening at sætte fermacell op bagved, for at tage mere støj/støj fra overetagen?
5. Hvilken udvendig beklædning er rimelig lyddæmpende og ikke alt for dyr?
Kan man evt beklæde med fermacell udvendige, klemliste, vindspærre og så beklædnings materiale?
Det var en del spørgsmål, håber der er et på kloge mennesker.
Mvh