Gipsloft på 70er gipsonit

Hej LDS! Jeg er ved at tage mig sammen til at dække det gamle gipsonitloft (uden asbest) med nye gipsplader. Jeg kommer ikke til at rive dem ned for de tidligere ejere var været så venlige at sprøjte 1/2 ton papiruld op under loftet og det falder ned, når man tager pladerne ned 😝. Jeg har meget svært ved at finde lægter og forskalling da der ikke søm i gipsonitten. Måske de er limet? Men har også tænkt at leje en professionel vægscanner som måske kan give nogle svar. Jeg vil helst skrue nye gipsplader direkte op i lægten oven på gipsonitten for at sparr på loftshøjden men måske det er bedre at lave et træskelet og skrue på. Hvis jeg er gør det sidste, er det så stadig nødvendig med to lag gips? Det ville jo være endnu mere plads som så ryger. God forslag modtages med kyshånd!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ligger der ikke nogen dampspærer, som kan holde på papiruldet?
Nej desværre. Man har skubbet nogle masonit plader ind men det holder ikke på papiruldet.
Det nuværende loftplader er med pin-up lister på bagsiden af pladerne, i alt 4 stk. Listerne er 9 mm tykke.
Forskallingen er oven over de langsgående samlinger. 
Kan se at nogle enkelte plader hænger lidt, de kan sømmes op med små søm.
Hvis du vil have det kan jeg lave en skitse med mål på hvor listerne er placeret?

Hvad vil du opnå med det  nye gipsloft, ud over at du, alt andet lige, får en dårligere lydeffekt og et mindre pænt loft?
Hej GSH, det ville da være fantastisk med en skitse! Jeg ville gerne have et mere jævnt og glat loft med brug af større plader. Men det kan måske ikke lade sig gøre? Hvorfor ville det blive mindre pænt med det nye loft?
Som GSH skriver følger den underliggende forskalling de langsgående samlinger i pinup pladerne. Typisk pr. 400mm.

Jeg har monteret med succes på den måde. Gipsplader på tværs af underliggende forskalling. Der kan bruges plade stål i længdesamlinger.

45mm gips skruer fanger fint igennem gips og pinup plader den underliggende forskalling. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Annonce
Hej ATCM, perfekt! Tusind tak. Kan du uddybe det med pladestål i længdesamlinger. Det tror jeg ikke helt jeg forstår.
Det hedder båndstål. Og der bruges stålskruer til at montere gips heri.

For at samlinger ikke revner hvor de ikke er understøttet af forskalling. 

Ah ok, nu forstår jeg. Superfedt! Tusind tak. Og god weekend!
​Undlad 2 lag gips. ​Ellers skal skrue længde på 2 lag ​være min. 65mm vil jeg ​mene.

Som tillæg kan metoden optimeres ved brug af renoveringsgipsplader (6,5mm, og en smule lettere).

samt 4-5 striber monteringslim på bagside af pladen før montering.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også