Kære selvbyggere! Amatør søger hjælp til sit første "store" gør-det-selv projekt:
Jeg har en muret garage med fladt tag og støbt betongulv, der har flg. mål i meter: H:2 | D: 5.4 | B: 3.
Garagen deler sider med halvdelen af vores hus og hele naboens (isolerede) skur. Desuden er porten netop blevet skiftet til en dobbelt-dør.
Jeg vil gerne isolere garagen tilstrækkeligt, til at man får et indeklima, der tillader opbevaring af lidt flere 'almindelige' ting som man normalt ville have i selve huset.
Jeg har taget et par målinger over nogle dage, hvor det har været både frost og lidt over frysepunktet. Temperaturen ligger mellem 4-6 grader og luftfugtigheden mellem 76-84% Som jeg forstår det skal den helst holdes på max 60% for at være sikker på at ting ikke tager skade og der dannes skimmelsvamp.
Hvordan griber jeg et isoleringsprojekt an med de nedenstående forudsætninger:
- Jeg vil ikke isolere 'fra bunden' - jeg magter ikke at skulle bryde et helt betongulv op og grave ud.
- Loftet kan 'muligvis' isoleres: Jeg har boret et par små huller og det virker til at der er to lag gips sømmet på tætliggende spær. Der virker til at være ca. 12 cm 'frigang' imellem spærene op til selve taget. Er hulrumsisolering en mulighed? Grundet den i forvejen lave loftshøjde, kan jeg ikke rigtig 'arbejde nedaf' i rummet.
- Tilbage er så de 3 vægge (dobbeltdøren fylder hele den ene væg). Jeg havde tænkt mig at opsætte et skelet i træ-reglar og så fylde op med 100mm rockwool eller tilsvarende og så sætte gips udenpå. Dertil et par konkrete spørgsmål:
- Er 100mm rockwool nok? Er der et andet materiale I vil anbefale istedet?
- Der skal ikke lægges dampspærre har jeg kunnet læse mig til - korrekt? Skal der noget andet materiale med? Må jeg lægge rockwoolen helt op ad murstenene, eller skal der være noget frigang imellem de to?
- Min elektriker anbefaler en fugtstyret ventilator, så jeg får udskiftet luftet derinde, for derved at mindske luftfugtigheden - er der nogle, der har positive erfaringer med dette?
Håber på gode input og erfaringer fra lign. projekter. Er totalt newbie, så sæt endelig lidt flere ord på evt. forslag, end når I taler med jeres håndværker-venner ;-)
På forhånd tak :-)