Ipe 200

Hej jeg står og skal renovere mit hus fra "72 jeg har et terrasse parti på 6,5m hvor der er damprør (ø60) monteret imellem vinduer vi ønsker og kunne åbne hele væggen op. 
Der er mulighed for at lave understøttelse med en spændvidde  på 3,9/2,6. 
Min smed forslog 2 heb 140 bjælker som skulle understøttes på "midten", men vil høre om en ipe 200 bjælke ikke kunne være gennemgående i stedet for? 
Da vi skal ha lavet nyt terrændæk vil der i starten ikke være muligt og have understøttelse. 
Jeg har tungt tag hvor der er lavet en tilbygning på håber nogle kan hjælpe mig. 
PFH tak 👍
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad mener smeden med 2 HEB 140 - og understøtter på midten? Mener han 2 stk ved siden af hinanden?
 Jeg ville få lavet en beregning på det der, også i forhold til forsikring osv, i stedet for der er nogen der “mener der kan holde” det godtager forsikring ikke 😉
Fuld forståligt jeg er også dårligt til at forklare. 

Han sagde at han havde lavet det før og ville foreslå en midter stolpe på 80x80x4 som skulle være støbt fast. Og så to overlægger på HEB 140

Jeg vil dog høre om det er muligt og bruge en IPE 200 og have en gennemgående bjælke uden understøtning. 

Det huset er født med en trærem på 11x20cm hvor bjælkerne så skulle ligge af på indermuren af gasbeton 

Håber det giver mere mening. 
Din tegningen er stadig mangelfuld, for at lave en beregning.
Hvad er bredden på dit hus?
Hvad er taghældningen på huset?
Hvad er bredden på Gasbetonmuren?
Hvad er max højde for given bjælke, er det de 20 cm?

Det er nedbøjningen, der er udslagsgiven, for dimensionering af din bjælke, normalt 1/500 af spændvidden.
Tallet "cm4" indgår i beregningen.
HEB 140 = 1509 cm4
IPE = 1943 cm4

En IPE 200 kan, under ingen omstændigheder, klare 6,5 meter spændevidde!
Ikke en gang en HEB 200 med 5696 cm4 kan klare en spændevidde på 6,5 meter, i dit tilfælde!
En HEB 140 falder højst sandsynlig, i dimensionerings beregningen, på nedbøjningen.
Det beklager jeg nu har jeg fundet lidt mere data. 

Huset er 762 cm bredt 
Taghældningen er 30 grader 
Gasbeton muren er 95mm 
Maks højden på bjælken er 200mm 

Jeg har gitterspær er 
Hovede 60x145
Spærfod 60x145
Stænker (lasker på begge sider) 120x30
Umiddelbart burde de være dimensioneret til et spænd på 8,6 hvis de var 45*145 mm 

Sådan som jeg læser det du skriver så skal jeg have en understøttende stolpe så min maks spændvidde bliver 370cm

Der ligger en gl træ rem rundt på mursten væggen som er 110x200mm 
Jeg har vedhæft et billede så du kan se hvad det er projektet er. 
Annonce
Rettelser tror mit gasbeton er 12,5 i indervægge 
Gasbeton på 12,5 cm lyder atypisk.
Hvis det er opsat i vægelementer (i fuld højde) så kan det være 7,5 ell. 10 cm.
Hvis det er op muret i 10 cm gasbeton blokke, så efterfølgende pudset, er det stadig atypisk med 12,5.
Alt andet lige er der højst sandsynlig muret mellem for- og bagmuren?
HEB 140 = ca 1 cm nedbøjning, ved dimensioneret belastning.
HEB 160 = ca 0,6 cm nedbøjning, ved dimensioneret belastning.
HEB 180 = ca 0,4 cm nedbøjning, ved dimensioneret belastning.
Spændevidde = 4 m (3,7 + 2x15cm vederlag)
1/500 af 4 m= 0,8 cm
Som tidligere anført er HEB 140 ikke tilstrækkeligt, det bør være min. HEB 160, helst i fuld længde.
Gasbeton indervæg kan formentlig ikke være vægten på de næsten 1900kp.
Vægten bør fordeles til både for- og bagmur, eller søjle imellem for- og bagmur.

Okay bare så jeg har forstået det korrekt. så du vil anbefale at have gennemgået HEB 160 på 7,5m, 50cm vederlag i begge sider. Og så en støbt stolpe i "midten" og i begge sidder ? Da det ikke er muligt og ligge den af på ydermuren. 

Og en IPE 200 vil du stadigvæk vudere værende for lille hvis man lave den understøtning de tre steder ? 
Blot fordi jeg skal udvide væggen lidt for at ha plads til en HEB 160? 
Jeg har lige snakket med en Stålfabrik og jeg tænker jeg kan få plads til en IPE 270. Han sagde at ved en belastning med 900kg per løbende meter vil og et spænd på 6,5m  vil den have en ned bøjning på 17mm. 

jeg har fundet at tungtag vejer ca 44 kg per m2 og læste jeg et andet sted at man skulle ligger 80kg per m2 til for sne. 
dvs 124kg/m2 tager er 4,5 meter  dvs per løbende meter er der er belastning på 558kg

558 x 6,5 (spændviden) = 3.627kg total på bjælken og bjælken i sig selv vejer 270kg For mig lyder det til at en IPE 270 godt kan bære vægten i et stykke tid, indtil jeg har fået støbt gulv og kan smide en limtræsstolpe under. og derved mindste spændet til 3,7m 

Undskyld min store søgen. ønsker blot og spare 5k på en ingeniør. 
og på forhånd tak for hjælpen
Vederlag på 50 cm er ikke noget jeg har skrevet om!
Stålfabrikkens, 1,7 cm  nedbøjning er over max tilladt på 1,3 cm (1/5500 del af 6,5 m).
Har Stålfabrikken forstået/forstand på bygningskonstruktioner?!
80 kg sne/m2 er forældet.
Belastning på 558kg/m "Holder på ingen måde i Byretten"! Pas nu på hvad du foretager dig!

Hvor langt kan given bjælke komme til ydermuren, kan center af bjælken være i center af hulmuren, evt. med målfast skitse af hulmur og overliggende gitterspær?
Jeg har ikke skrevet at bjælken skal/burde ligge an på ydermuren, men følgende: Vægten bør fordeles til både for- og bagmur, eller søjle imellem for- og bagmur?

Spændevidde = 4 m (3,7 + 2x15cm vederlag), IPE 200 = ca 0,75 cm nedbøjning, ved dimensioneret belastning.
Altså med en understøtning, med spændevidde på 4 m.
Det ville hjælpe på nedbøjningen hvis understøtningen placeres i midten, med IPE 200.

Ideel placering af understøtning, for IPE 200, en eller 2, kan jeg ikke vurderer, det er op til dig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også