Checke jordforbindelse

Skal snart have etableret ladestander, og har erfaret at der er opmærksomhed på at nogen biler/ladestanderne kan give fejlmeldinger ved ikke så god jordforbindelse(værdie ikke angivet).
Vil derfor gerne være på forkant mht kvaliteten af vores jordforbindelse.
Koblede en gruppe fra for at måle ohm nul til jord på den. Mit lidt gamle multimeter viser ret høje værdier, som i hundreder kiloohm.
Tænkte det ikke kunne passe, og skiftede taktik. Målte af spænding fra en fase til nul, og sammenlignede med samme fases måling til jord. Gentog målingen flere steder i grupper hvor der var intet eller minimalt forbrug. Målte spænding fra 0,1 til 0,4 Vac.
Har checket forbindelsen kabel til spyd. Den er fin.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du måler en spænding mellem fase og nul til at være 230 VAC, og du dernæst måler mellem fase og jord og kun måler 0,4VAC, må der være en fejl på jordledningen.
Du nævner også at du måler flere hundrede kohm. Hvis du har en fejlstrømsafbryder i din installation, må overgangsmodstanden til jord højest være1666 Ohm. 
Prøv at forbinde en 10W pære til fase og jord og se om fejlstrømsrelæet så kobler ud. Du sørger lige for at absolut ingen rører ved noget jordforbundet imedens du laver det nummer. Jeg burde egentlig ikke fortælle dette cowboytrick.

fase
S. Fabrin skrev den 18-01-2025 11:27:18

Hvis du måler en spænding mellem fase og nul til at være 230 VAC, og du dernæst måler mellem fase og jord og kun måler 0,4VAC, må der være en fejl på jordledningen.

Takker Fabrin.

Min fejl, de 0,4 Vac var forskellen mellem målinger nul til fase, og samme fase til jord. 

Nu er strømmen til jord målt med et universalinstrument meget lille, så jeg ville bruge en større AC strøm. Du er, så vidt jeg husker, velbevandret i målinger. Måling af overgangsmodstand i jordelektroden kræver faktisk referenceelektroder og udstyr til måling af modstanden. 

fase
S. Fabrin skrev den 18-01-2025 13:02:09

Nu er strømmen til jord målt med et universalinstrument meget lille, så jeg ville bruge en større AC strøm. Du er, så vidt jeg husker, velbevandret i målinger. Måling af overgangsmodstand i jordelektroden kræver faktisk referenceelektroder og udstyr til måling af modstanden. 

Takker.

Jeg er bevidst om manglen ved multimeteret i denne sammenhæng, men det er hvad jeg har. Husker også fra tidligere tider, hvor jeg, på 3-4 sal inde midt i Kbh., arbejdede med isenkram der krævede rigtig god jording, at de stærkstrømsansvarlige jævnligt kæmpede med ok jording, og måling, i kældrene. Der blev bandet en del🫢

Jeg er nok nødt til at lade den ligge til installatøren kommer og sætter det op, og så måske checker jordingen. 

Fint med den 10w ‘pæremåling’. Der er HPFi, men det nævnte problem drejer sig om de fejlmeldinger der fra nogen kombinationer af bil og ladeaggregat (efter sigende) forekommer pga jordingens manglende kvalitet. Stadig med værdier inden for reglerne.

Der er tilsyneladende forskellige krav til jording af ladeagregat til ladning af elbil. Nogle gange kan man installere en 20A gruppe med indbygget HPFI relæ og indstille til maks. 16A på laderen, så gruppen ikke kører fuldlast i mere end 2 timer.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis