Køkkenknive der ruster

Hej,

Jeg tror vores køkkenknive er ved at ruste og at de "smitter" hinanden. Jeg har dog svært ved at se forskel på de små rustpletter og mærker fra opvaskemaskine eller fastbrændt madrester.

Vi fik splinternyt køkken for et par måneder siden, så jeg tvivler på at det kunne være opvaskeren der er ved at ruste. Jeg er dog bekymret for at ​rusten fra knivene kan sprede sig til andre ting.

Hvad kan vi gøre ved dette? Kan man slibe det væk? Lægge det i eddike? Smøre det med et eller andet? Og er der en (mere eller mindre) garanti for at det forsvinder eller er det blot en lappeløsning?

På forhånd tusind tak.

PS: Jeg har vedhæftet billeder af knivene. Det er altså ikke de store mærker langs siden af bladene jeg snakker om, men de brune pletter på selve ​knivsæggen, og på siden af nogle af knivene, tæt på æggen og tæt på håndtaget. Jeg har markeret dem. På nogle af knivene er det småt, næsten usynligt, men som skrevet, er jeg bange for det ​er ved at sprede sig.

Ja, ​vi smider knivene i opvaskeren som alt andet. Hvis det ikke ​må komme i opvaskeren, skal jeg ikke have det. Hver sin smag :)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner "flyverust" som typisk kommer fra jern.
En af de sikre syndere til flyverust, er en osteskærer med "ståltrådsklinge". Så hvis du bruger en sådan og smider den i opvaskeren, ja så beder du om balladen  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Sådan en har vi ikke. Har du andre gode bud?
Da du ikke har set det før køkkenrenovering/udskiftning af opvaskemaskine er det oplagt at give den skylden. Selv om den er ny kan den have defekt, det er derfor vi har tvungne garantiordninger. Det kan være en af kurvene eller ?? Meget svært at sige.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det kunne måske være Ikea kniven, men jeg ved det ikke. Hvis kniven er lidt ringe i kvaliteten af stålet, kan det jo være den.
Du kan jo tjekke det ved at prøve at undlade den i opvasken og se hvad der sker. Det kan du jo gøre med alle ting, en af gangen, så du udelukker hvad det kunne være.
Prøv at tage kurvene ud og kik dem grundigt efter. I vores gamle opvasker var der et lille hul på belægningen på en af kurvene på bagsiden, hvor man ikke lige lagde mærke til det.
Jeg prøvede at lappe hullet med sådan noget flydende emalje, men det holdt desværre ikke så længe....

Jeg kan anbefale HW. Larsens knivslibning - de kan sikkert fjerne rust, når de sliber og polerer kniven - hvis du vælger at beholde dine knive og prøve at vaske dem i hånden et stykke tid og se om de ruster igen. 
Min kammerat har afleveret et sæt nyere knive i den lokale "sko, nøgle og knivslibnings butik", fordi det har været billigt. De har ødelagt alle hans knive, så de måtte forbi HW. Larsen alligevel, til sidst. 
Det afhænger selvfølgelig af personen som sliber dem. Men HW. L har gjort det siden 1934, så der er gode chancer for, at de ved hvad de laver :-) 

Der står om IKEA kniven, at den skal vaskes op i hånden.
Men ONYX kniven tåler vaskemaskine. 
Annonce
rammer knivene andre genstande i maskinen (a la bestikkurv)?
Hej alle, tak for gode bud.

Bestikskuffen er af plast med en indsats til 2 store knive, så en kniv kan sagtens røre en anden, dog typisk ved håndtaget.

Jeg tror vi smider IKEA kniven ud og prøver at vaske de resterende op i hånden i et par dage, for at se om det forsvinder.

Tak for hjælpen
Du behøver jo ikke at smide Ikea kniven ud.
Du kunne jo starte med at lade være med at smide den i opvaskeren. Hvis der så ikke kommer "rust" på de andre knive, ja så er det nok den der er synderen 
Men hvis rusten kommer alligevel, skal du jo søge andre forklaringer.

MHT til at fjerne rusten fra knivene, kan en almindelig grydesvamp mange gange sagtens slibe det af. Ellers kan du lave en "grød" af groft salt og nogle dråber vand som du kan slibe med.

Hvis man kigger rigtigt efter, kan man se at dine knive ruster på nogle steder, hvor de ikke er poleret helt blanke. Altså der hvor de er slebet med slibesten og ikke poleret helt blanke. Sådan noget sker for rustfrit stål, hvis ikke stålet er superkvalitet. Og når kniven ruster disse specielle steder, så breder rusten sig osse ud på de polerede overflader som brune plamager. Disse plamager kan let fjernes med en grydesvamp.

Venlig hilsen
Knud
Skarpe knive eller rustfasthed er normalt noget man skal vælge imellem. Hvis det skal være ordentligt rustfrit stål, skal indholdet af krom normalt være mindst 15%. Den type stål, kan ikke slibes super skarpt. Kulstofstål kan slibes rigtigt skarpt, men er ikke ordetligt rustfast.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis