Vand i sump under Bosh opvaskemaskine

Opvaskemaskine Bosch, Supersilence Type SD6P1B, SMU50M32SK, fra før 2014.

Der er vand i sump ( se foto="vandsump.jpg") under maskine, maskinen lukker med fejl E15 & vandhanesymbol. Har adskilt maskinen:
-kan ikke umiddelbart se utætheder
-Renset filter ved vandhanepåløb (se foto=vandhane.jpg"), lidt snavset, men ikke stoppet
-suget vand op ad vandsump (se foto="Vandsump.jpg"), så afbryderkontakt ikke aktiveres
-når maskine er startet i vaskeprogram løber der 2 liter vand ud på 1 minut, se slange på foto="Vendtre_side.jpg". Har læst der skulle komme 10 liter/minut.
-har set video af samme model (https://www.youtube.com/watch?v=PIDQsQsgu7c ;  https://www.youtube.com/watch?v=rCggKPiKBIA ) min opvaskemaskine har ingen pumpe  (se foto="Indløb_maskine.jpg) som de viste maskiner.
-vasket ½ times opvaske-program uden problem eller fejlkoder

Mon der er en lille utæthed? Hvor?

Forslag modtages gerne til videre undersøgelse/test

vh  Ib Sillebak

Vh Ib Sillebak Kristensen, Viborg 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min tidligere Bosch/Simens, var utæt mellem plastkaret (der hvor pumpe og varmelegeme er monteret), og selve den rustfri bund inde i maskinen.
Og den er mega besværlig at komme til, der skulle en ny til, og en montør mente det ville tage 3 timer (sikkert med kørsel) Så det kunne på ingen måde betale sig..

Jeg valgte at skrue skruerne af inde i maskinen, og sætte nogle trækiler ind, og så ellers fuge med TEC7, fjerne kilerne, og skrue det hele sammen, så stod den i et par døgn, inden vi tog den i brug igen.
Den blev 100% tæt, og kørte godt 3 år inden den døde af andre årsager.

En fusker løsning men det gav da lidt ekstra levetid, da den ellers ​var blevet udskiftet.

Vi prøver igen, i morgen --
fint svar. Jeg har strammet de 4 skruer i bunden af opvaskemaskine, se foto. Kan du sætte pil på hvor du har indsat trækile. Er dit foto taget fra højre side (set forfra)? Har vedhæftet bund fotograferet forfra.
vh Ib Sillebak

Gammelt billede men mener det er fra højre side..
Satte kun trækiler ind midlertidigt for at kunne komme til at fuge..

Som jeg forstår det. 
Du afmonterer alle 4 skruer i bunden af opvaskemaskinen, flikker grå og sort bund fra hinanden( se foto taget under opvaskemaskinen), indsætter trækile(r) og lægger et bånd af Tec7, som "pakning"/fuge
vh Ib Sillebak

Sillebak skrev den 17-01-2025 17:49:06

Som jeg forstår det.
Du afmonterer alle 4 skruer i bunden af opvaskemaskinen, flikker grå og sort bund fra hinanden( se foto taget under opvaskemaskinen), indsætter trækile(r) og lægger et bånd af Tec7, som "pakning"/fuge
vh Ib Sillebak

Ja, men som jeg husker lavede jeg det fra undersiden / ind gennem siden, hvilket var ret bøvlet, da der ikke er meget plads.

Jeg kunne afmontere den boks med styring der sidder i højre side, hvilket gav mere plads, og muligvis afmonterede jeg også spulepumpen.. men ved ikke om det var helt samme model som din..

Min reparation var lettere. Jeg proppede en tandstikker i et overløbshul på ydersiden af beholder med filtersalt. Nu må vi se hvor længe det holder. Gad vide hvorfor der pludselig løber vand ud gennem et autoriseret hul ved filtersalt?
vh Ib Sillebak

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis