Indstøbte galvaniserede varmerør sprunget læk

Hej,

Der er i forbindelse med installation af en fjernvarmeunit sprunget et indstøbt rør til en radiator. Det er en sag for forsikring som har været igang med alle mulige undersøgelser for bla. fliseklæb med asbest, fugtmåling i beton og boreprøver for at finde ud af gulvets opbygning.

Der er direkte fjernvarme i varmesystemet, som består af 3xgulvvarme og 5xradiator.

Alle samlinger er støbt ned i gulvet.

Øverst ligger et laminatgulv af nyere dato, under dette en dampspærre. Dernæst et lag teglklinker, så 10 cm beton. Ifølge tegninger skulle der så være 75mm isolering, hvilket ikke kunne påvises ved boreprøve.

Huset er bygget i 1985.

Ifølge et skema jeg faldt over, lidt nede i et andet opslag

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/228656/s/fundet-skjult-samling-i-varme

blev det ulovligt at indstøbe samlinger på galvaniserede rør længe før 1985 og reparation skal dispenseres af kommunen.

Jeg er kommet til den konklusion at alle gulve skal op og genetableres efter moderne standard, med gulvvarme i hele huset.

Mit spørgsmål er så: Må forsikringen tilbyde at lappe røret og udbedre følgeskaderne? Eller har jeg nogen form for argument der taler for at banke gammelt væk og etablere nyt der hvor skaden er sket?

Vi skal nok genhuses, da det er en betragtelig del af gulvbelægning der skal skiftes, og bad er pt. ude af drift, så der er også sat en badvogn op. Har varmet huset op siden 1.dec med elvarmere, så næste elregning bliver også træls.

Størstedelen af den erstatning hvis de kun vil lappe og udbedre, bliver kørt på genbrugsstationen til sommer når jeg tænker at gå i gang selv. 
Jeg har gjort mit forsikringsselskab opmærksom på mine intentioner og er med på at jeg ikke får betalt et nyt lækkert isoleret betongulv med varme, men hvad kan jeg forlange/forvente at blive kompenseret for?

Venlig hilsen
Henrik

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil mene, at hvis rørene kun er tæret i et mindre område, f.eks. hvis der er kommet fugt fra et “cementopbygget” gulvafløb, vil der være i orden med en reparation. Er det hele rørsystemet der er tæret er det noget andet.

Søren O
Det er svært at sige. Jeg har ikke været igennem rørene for at kontrollere. Umiddelbart er der ikke tæring hvor rørene er synlige.

Jeg tror min beslutning bliver at få lappet røret så der kan tryktestes og se om der er yderligere skade længere ude i systemet.

Jeg tænker ikke der er, så når jeg får en endelig vurdering fra forsikringen, vil jeg nok selv stå for midlertidig udbedring og selv gå i gang med at banke gulv op osv engang til sommer.

Jeg må nok forvente at forsikringen dækker lapning og kosmetisk udbedring...

Du skal ikke forvente kosmetisk udbedring, hvis ikke du har tegnet ekstra forsikringsdækning. De repareret så godt de kan, men udskifter f.eks. ikke alle fliserne på badeværelset.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis