Er det her lampeudtag normalt?

Jeg har et manglende lampeudtag i kælderen, jeg lige skal forstå. Jeg har ikke selv rodet med udtaget og kender ikke historikken. Der går to rør ned i udtaget:

Rør 1: Grøn, brun, blå, hvid
Rør 2: Blå, brun, hvid

Blå/blå er muffet sammen, og hvid i rør 1 er muffet sammen med brun i rør 2. Der er spænding mellem disse to muffer hele tiden - også når lyset i de to andre lampeudtag i rummet slukkes.

Vil en venlig sjæl lige komme med et par tips til, hvad det er, jeg står med? Hvordan monterer jeg ledningerne i et udtag (hvad skal hvorhen)? Og hvordan sætter jeg en lampe på udtaget, så den - forhåbentlig - tænder sammen med de to andre udtag i rummet. Tak.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Læg lige et billede eller to op. Det giver sikkert et bedre billede af hvad det drejer sig om.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er ikke ok, når der er rustikloft op, "uden på" udtaget.
Så det bør flyttes ud, da der ikke må være brandbart materiale mellem dåse og dæksel.

(men ledningerne ser noget korte ud, så de skal nok udskiftes, for at det er muligt.)

​Men måske der er andre muligheder for at lovliggøre det ???

Vi prøver igen, i morgen --
Det ser ud som om, der er brugt en dåse beregnet til montering af lampeudtag. For at gøre lampestedet lovligt, skal hullet udvides så det passer til dåsens diameter. Der kan indsættes en afstandsring, så installationen bliver lovlig. Derefter monteres et lampeudtag.
eksempel på afstandsring​​​

fase
Uden at have målt på det, vil jeg mene at montering i lampeudtag er:
Blå i N
Hvid+brun i L
Grøn i M1
Hvid i M2

Lampe tilsluttes mellem N og M1 eller M2.
Takker for svar til alle  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis