Dimensionering af ventilationsanlæg

Hey LDS-folk, og især ventilations sagkyndige  
Min første tråd her, har efterhånden læst en del tråde igennem her og føler mig efterhånden ret tæt på en løsning. Men vil nu stadig gerne have jeres besyv med 🙂
 Jeg har dette hus på 150kvm, med 35grader taghældning og 160cm gangbro (skraverede areal) hvor jeg påtænker mig at anskaffe et Nilan 300 LR anlæg med CTS602 styring. 
Jeg kører 600mm fast lyddæmper på hvert rum.  
Ved ind/ud på anlægget kører jeg en 900mm Fast lyddæmper.. 
Indtag og udkast, bliver midlertidig i galven, da vi skifter tag om et par år. Gavlen, hvor anlægget står ved, er mod syd, ved godt det ikke er optimalt, men synes det passede bedst ift rørføringen. 
Køkken, krea, gang og TV stue er et åbent areal. 
Alle afgreninger bliver stortset med 45grader grenrør. Istedet for T, for at mindske tryktabet. 

Mine spørgsmål og usikkerhed går lidt som følger.
- Kan jeg placere mine ventiler tættere på gangbroen, så jeg ikke skal ud og rode ved tagfoden?

- Kan jeg bruge en flex lyddæmper på 900mm for at spare lidt penge ved hver ventil? Eller giver det for stort tryktab og ikke nok lydisolering mellem rummene?

- Ser systemet nogenlunde afbalanceret ud?

- Er der ellers nogen kommentare på fejl og mangler?
På forhånd tak
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er din totale luftmængde m3/h?
Det kan bedre vurderes hvis du skriver lufthastigheden, m/s alle givne "rørstykker".
Har du læst Guiden under GUIDS?
Du får et forholdsvis højt trykfald på den lange blå ø125.
Hold dig fra fleksible lyddæmper, pga. højere trykfald.

Er du en gammel mand på 85, siden du er bekymret for at komme ud ad tagfoden til, du har trods 35° hældning? 
Husk min 200 mm isolering over rørene.
Min totale luftmængde ifl. Genvex beregneren 216m3/t. 
Nej den har jeg ikke lige fået kigget på, det må jeg lige give en kigger på i aften :) Tak for henvisningen.
Så det trykfald kan jeg udligne hvis jeg går op i en Ø160 indtil afgreningen til stue og værelse?

Haha, nej jeg kravler bare nok i isolering i min hverdag  behøver ikke gøre det så meget i min fritid også.
Lige nu har jeg kl.34 iso, 50mm+dampspærre+120mm+200mm. og tænker at ligge den ned i laget på de 200mm, og så ligge en 100mm bat henover rørbanerne. 
Ved 216m3/h, af- og tilgang ved anlægger har du 3m/s !
Lige efter "køkkenudsugningen" har du 2,86m/s !

Køkkenudsugningen er, alt andet lige, heller ikke placeret optimalt.

Placeringen af anlægget, ved gavlen, er, alt andet lige, langt fra optimalt.
Der er risiko for at du ikke kan overholde den lovpligtige SEL-værdien.

Hvad slags tag har du pt, siden du ikke vil lave taghætter i kip?
Så har jeg prøvet at lave de forskellige beregninger på rummene. Har opskaleret ventilerne i køkkenet til Ø160mm. Vedlagt er det skema jeg har brugt

Ift placering på udsugningen i køkkenet, ville du foreslå at ventilen skulle længere hen mod emhætten? og ville det ikke være lidt lige meget når jeg nu bruger emhætten til madlavningen? Jeg ville også være ked af at skulle føre køkken udsug under gangbroen. 

Jeg har et romersk false tegl K21 uden undertag, og de taghætter dertil koster 1500,-/stk og hvis de blot skal smides væk om to år, hvor jeg får et klikfalse tag, synes jeg bare at det var spild af penge. Og hvis jeg skal over i en SabetoFLEX Universal taghætter Ø200 koster de 2000,-/stk  

Hvilken forskel gør det at anlægget står i nærheden af nord gavlen (kender godt forskel på Nord og Syd mht. temp.)?  Tag rummet er jo ventileret så det holder samme temperatur uanset, hvor det står? Eller er der en anden årsag til at du tænker at det er en dårlig placering? 
Min tanke med placering var både at afkast og indtag fra gavl var tæt på anlægget, og at anlægget lå langt ud i en af enderne ift. rørføringen, færre T-stykker.


I gavlen risikerer du, med sydøstlige vindretning, at udsugning kortslutter med indsugningen.
Du har ikke skrevet rørstørrelse på ind- og afkast.
Pas på med taghætter eller riste. Det er ikke rørstørrelsen, der er afgørende, det er Lysningsarealet i taghætte/rist der er vigtigt!

Som der står i vejledningen, gå mindst en rørstørrelse op, i forhold til rørstørrelsen for den indvendige rørstørrelse.

Det er ikke optimalt med 2,99 m/s, det er derfor jeg foreslår at flytte anlægget ind til ca. midten af huset. 
Forstår problematikken pga. det kommende nye tag. 
Du sparer, alt andet lige, her og nu, på "1-kronen" og risikerer senere at skulle bruge løs "2-kronen".

Det bedste er er få ind- og udsugning i kip, med min 4 meters afstand.

Vil anbefale også 200 mm isolering oven over rørene.
For Ind- og udsugnings rørene kan du nøjes med 50 mm isolering, så du undgår kondens.
Annonce
Ja okay,  jamen så er jeg jo nok nødt til at flytte det ind på midten'ish og føre ind og afkast til kippen. 
Men ved at flytte det ind på midten, kan jeg så undgå at skulle helt op i en Ø200mm på mine hovedrør? Så Ø160mm på hovedrør, og Ø200mm på ind/ afkast til kip. 

Mit hoved kan bare heller ikke helt forstå, hvis man skulle gå op i et hovedrør på Ø200mm, med enten Nilan Comfort 300LR eller Genvex ECO 360 Liggende (som er i 150-200m2 klassen), som begge jo kun har Ø160mm udgange i sig. Så får man vel intet ud af at gå op i et hovedrør på Ø200? Der vil vel være en flaskehals ved selve indgangen til ventilationsagregatet?

Jeg har en 200mm isolerings bat på som det sidste lag, så tænker jeg skærer riller i denne til spiorør og isolerer med passende mængde henover den  
Du behøver ikke op på Ø200 hovedkanaler. Specielt ved at flytte anlæg mere mod midten (over entre giver mening ift. hvis der er afløb direkte herunder), vil du aflaste hovedkanalen nok til at opnå lavere hastigheder.
Ø200 er dog stadig god ide til ind/afkast. Såfremt du bruger hætter med lignende lysning.

Husk at dine dimensionerende luftmængder kun kører ved behov. Ved normalt brug er krav fra br at der kan tilvejebringes et grundluftskifte, som i dit tilfælde er 162 m3/h. Ligeledes udregnes SEL værdi ved dit grundluftskifte. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Desværre har hverken Nilan eller Genvex taget højde for tidligere Go'Energi's anbefalinger for lufthastigheder på max 2,5 m/s.
Stiger f.eks. hastigheden til det dobbelte eller rørlængden til det dobbelte, så stiger trykfaldet, i given potens, i/til omkring 2.
Det går så ud over den lovpligtige SEL værdi. Jo bedre SEL værdi jo mindre energi bruger dit anlæg.
I dit tilfælde er du nødt til at starte med bøjning, ved anlæggets placering i midten af huset, for at komme fri af anlægget,
brug herefter bukse-T, frem for T-styk. Jeg ville selv bruge Ø200 og så ø160 fra bukse-T, og så op et vist sted hvad det koster mere.
Din skitse viser kun 135 mm over rørene, pas på med at spare de forkerte steder.
Pas på med lysningsarealet i taghætterne, tag nu rigeligt, (som manden siger i smør reklamen en)  Efter hånden bliver, eller kan blive, hullerne i hætterne beskidte/tilstoppet.
Har du overvejet at skifte tag før ventilationsanlæg?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis