Hjælp til el-radiatorer

Hej
Vi har 2 af disse radiatorer. Den ene er monteret med 230V tilslutning og den anden med 400V.

Ingen af dem giver dog varme når man drejer på termostaten

Er der nogle tricks til hvad en fejl kan være?
Hvis ikke nogen tricks - hvordan monterer man så lovligt en ny - må man sætte en lav dåse og derfra tilslutte nye elpaneler. Eller hvordan vil en lovlig installation skulle være.

Venligst, Silas
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En traditionel el-radiator er et meget simpelt apparat. så det første du skal undersøge er, om der komme spænding til dem. På det midterste billede ligner det at 400V radiatoren er tilsluttet 230V. Det kan hurtigt testes med et måleapparat. Det er ikke nok at gå ud fra farverne. Man må godt bruge blå som fase.

En el-radiator på 600W giver ikke ret meget varme, men jeg går ud fra at du har prøvet at have dem tændt et stykke tid.
Der er spænding på dem (målt med polsøger), men næste gang skal jeg have multimetret med får at checke spænding.
Radiatoerne var skruet fuldt op en times tid uden mærkbar ændring (rummene er også små så der skal ikke så meget effekt derind)

- under antagelse af at der er spænding, har sådanne gamle radiatorer nogen indbygget sikring/thermorelæ som man kan komme til og checke. Ellers vil jeg antage at de bare er døde

Hvis jeg så skal montere andre - hvad er så en god, og korrekt, måde at gøre det på?

Venligst, S
Der vil helt sikkert være en eller anden form for termosikring. Du kan skrue bagpladen af og se om du kan finde en. Du tester om den virker med en ohm-måling. Ofte er det typen, der skal udskiftets, hvis den har være overopvarmet.
Du kan også teste varmelegemet med en ohm-måling. Det skal være under 200 ohm og over 20 ohm.
Varmelegemet på den viste radiator bør have en modstand på omkring 267 Ohm. Du bør undersøge om termostaten virker. Mål spænding på selve varmeelementet, og se om spændingen kommer og forsvinder, når der indstilles på termostaten påvirkes.

fase
Jeg takker for svar
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis