lovliggørelse af stikkontakt - hvordan

Vi har overtaget et sommerhus hvor denne stikkontakt er løs.
Umiddelbart er der ingen dåse bag den. Det virker som om man engang har lave listevægge uden på spånplade og blot "trukket kontakten med ud"

Men, nu er den gået løs idet den blot var fastgjort med en kort afbryderskrue sat i et stykke brækket tommelstok som sad på tværs bagved...Behøver man sige mere

Har købt 80mm afbryderskruer som jeg vil fastgøre med. Men bør man gå med en bedre løsning - eks forfradåse (hvilken), skal der krymp om ledningerne (kommer fra kabler, ikke løse i rør), andet der skal til for en rigtig og lovlig løsning?

Jeg véd at det er installatørarbejde, men huset ligger i en del af Danmark hvor det er nærmest umuligt at få en håndværker til små-opgaver grundet sejlads.

Tak for hjælpen, S
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din stikkontakt er næppe ulovlig. Det var tidligere tilladt at gøre det på den måde. Den skal selvfølgelig sidde fast.

Vi du vil have en dåse, vil jeg vil anbefale en forfra dåse som denne:
https://www.harald-nyborg.dk/forfradaase-vindtaet-1-modul-med-monteringsramme
Da den allerede har en teknikker-ramme monteret, er den ikke så "hysterisk" med hulstørrelsen som LK's egne. Du kan skære ekstra ud med en multicutter eller en stiksav. Du skal sikre at ledningsenderne ikke falder ind i væggen under arbejdet.

Den passer ikke til den stikkontakt du har. Du kan bruge en dobbelt som denne
https://www.lavprisel.dk/lk-fuga-dobbelt-stikkontakt-med-afbryder-15-modul-hvid-52789
Eller en enkelt, det er alligevel sjældent man kan få to moderne stikpropper i.
https://www.lavprisel.dk/lk-fuga-stikkontakt-med-afbryder-112-modul-lysegraa-46237

Du skal vælge den farve du ønsker (grå eller hvid) og en ramme i samme farve
https://www.lavprisel.dk/lk-fuga-design-ramme-63-soft-15-modul-hvid-44822

fantastisk
Hvis jeg nu ikke kan få kablerne så langt frem (idet trævæggen er lagt uden på oprindelig væg), skal jeg så have krympeflex på ledningerne for at have dobbeltisolering.
Eller er det nok at ledningerne går ind i dåsen?
Det bliver hurtigt en gråzone. Du må gerne skifte stikkontakten som den er. Men hvis du laver det om, skal det laves efter nye regler, hvor ledningerne skal løbe i rør eller kabler. Jeg ville gå på kompromis og lade ledningerne løbe direkte ind i dåsen. Jeg ville ikke bruge krympeflex.

Hvis det skal være helt efter reglerne, kan du blot fastgøre, den stikkontakt du har og så leve med at forbindelserne er direkte op ad træet.

Igen, mange tak. Det var netop den sondring jeg ikke selv kunne komme på
Stikkontakten er sikkert en GDS installation, såfremt den ikke er monteret i en dørindfatning. Efter billedet at se, er der ikke plads til en forfra dåse.
Du kan bruge det kompromis GodeVen har foreslået.

fase
Annonce
Det ser ud til, at der er en grøn dåse bagved. Jeg ville bare fastgøre til denne med lange afbryderskruer. Så er det lovligt.
Alt efter hvilken dåse der sidder bag, kunne man overveje at putte en pudsudligningsring i, så man får ført dåsen helt frem til forkant af beklædningen. Det burde øge sikkerheden lidt, men ved faktisk ikke om det er lovligt, ​hvis pudsudligningsring ikke støbes fast.

Jeg gætter på at den tværpind man kan se er den stump tommestok du taler om. Den skal fjernes, hvis du ​vil ​have en dåse i. Du skal selvfølgelig måle hvor dybt det er inden du går i gang.

@godeven - tommestokken er præcist den tidligere fastgørelse
@jenshøj - det grønne man ser er desværre grøn tapet fra den første væg af spån, så jeg vil prøve med de lange afbryderskruer og se om jeg kan få hug længere inde
@Fabrin - jeg er enig i din formodning om GDS. Da trævæggen er monteret på den opr spånvæg, så har man flyttet ud. Det er ikke i et dørgericht

Tak for alt jeres input
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis