Hej LDS
Jeg har en nyere LK gruppetavle i kælderen, hvor der sidder en transientbeskyttelse og hovedafbryder for hele huset i. Der sidder ingen tarifsikring i tavlen, som jeg har set i andre huse. Der er efterladt en DIN skinne for fremtidig billlader, når tiden kommer. Derefter er el sløjfet til andre tavler, hvor der sidder HPFI, automatsikringer, kip relæer osv.
Jeg var i kontakt med elnetselskab, der fortælte mig, at der er 35A på matriklen. Så er det i hvertfald strøm nok for en billader (måske 22kW). Nu er jeg kommet i tanke om ved kortslutning/overbelastning springer sikringer direkte i gravstenen, hvilket jo betyder, at man skal tage fat i en elektrikker og sidde uden el i noget tid. Skal der ikke installeres en tarifsikring, hvor stikledning kommer ind, så jeg selv kan udskifte sikringer hvis dem i vejen springer? Og hvor skal den sidder hen (før hovedafbryder eller efter)? Der er plads nok ved siden af transientbeskyttelse og hovedafbryderen.
Hvor mange amper sikring plejer der at sidde i gravstenen? Er det også 35A, da det er betalt for disse? Og hvor stor stikledning har jeg, når huset er fra '68? Jeg undrer mig om den skal også skiftes på et tidspunkt, når der alligevel skal graves for efterisolere kældervægge :)
Og hvad hvis jeg vil have opgraderet til 50A på et tidspunkt, skal hele installationen laves om igen?