2 Schuko-stikkontakter med afbrydere i 3-modul Fuga?

Jeg vil ikke lave det selv, men i en jordet installation vil jeg gerne have en elektriker til at installere to stikkontakter for mig så jeg kan tilslutte en kaffemaskine og en elkedel.
Jeg vil gerne have at
  • det er to Schuko-stikkontakter
  • der er en separat afbryder til hver af dem
  • det er LK Fuga-serien
  • det hele monteres i et vandret 3-modul
Jeg forestiller mig en dobbeltafbryder med to tangenter i det midterste modul, og de to stikkontakter til venstre og højre.

Kan dette lade sig gøre?

Hvis ikke, hvad ville være et godt alternativ?

Arne
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal det laves som indmuret eller med underlag på væggen?

fase
Jeg tænker det skal være indmuret (faktisk en indervæg med plader og isolering), men gør det en forskel?

Arne
Mange tak for svar :-)

Nu er det jo ikke mig, men elektrikeren, der skal bruge det ;-). Og det er sidejord, jeg tænker mig, men det gør vel ingen forskel.

Skal jeg forstå det således, at det er lovligt at montere stikkontakter med afbrydere, der kun afbryder fasen?

Jeg går så ud fra at det forudsætter en jordet installation?

Arne
Nu er der jo en del indlæg der handler om, hvordan "elektrikeren", der tit er spørgeren, skal lave installationen. 
Hvis du kikker på et schukostik vil du se et hul, så stikket kan bruges både til stikkontakter med sidejord og pindjord.
Det er fuldt lovligt at montere stikkontakter, der kun afbryder fasen. Det er altid fasen, der bliver afbrudt og aldrig nullen. Med mindre det er monteret forkert.

fase
Annonce
Schuko bliver som regel monteret uden afbryder.
GodeVen skrev den 15-01-2025 10:34:02

Det flugter med hvad jeg selv har observeret i Danmark. Hvad er grunden til det?

Arne
Tidligere var det et krav, at der skulle være afbryder på en stikkontakt. Det er det ikke mere. I Tyskland har man aldrig brugt afbrydere på stikkontakter. Der har man brugt Schuko i mange årtier. Da det blev lovligt at bruge Schuko i Danmark, var kravet om afbryder forsvundet, og man har nok brugt stilen fra Tyskland.
ArneG skrev den 15-01-2025 11:01:05

GodeVen skrev den 15-01-2025 10:34:02

Det flugter med hvad jeg selv har observeret i Danmark. Hvad er grunden til det?

Grunden er den, at det er blevet lovlig at have stikkontakter uden foran siddende afbryder. Det gælder også stikkontakter efter det danske system.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis