Solceller - placering af inverter og batteri

Hej

Jeg går med planer om at sætte solceller op på mit hus, på 2 tagflader. Der er ikke plads til inverter og batteri i huset. Tanken var at sætte det op i min dobbeltgarage som ligger 8 meter fra huset. Der er trukket et 10mm2 kabel fra husets eltavle over til en undertavle i garagen.

Vil det kunne lade sig gøre? Og måske yderlige sætte solceller på garagens tag, hvis inverteren tillader det?

Udover det, er der planer om at købe elbil inden længe. vil et 10mm2 kabel kunne "trække" både elbil og solceller?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan man sagtens, men du slipper ikke for at trække nye kabler fra solcellerne til inverteren.

Prøv lige at få regnet businesscasen grundigt igennem af en anden end sælgeren inden du investerer. Jeg tror tilbagebetalingstiden bliver forbavsende lang.

Selvbygger med stort S. 
Tak for svar.
Vil det sige at solcellerne ikke kan løbe igennem kablet til garage, og at de skal køre igennem et nyt kabel til inverter i garage? Jeg har ikke regnet på økonomien endnu. det er stadig i idéfasen.
Solcellerne leverer 24 v jævnspænding. Dit 10 kvadrat kabel forsyner garagen med 400 v vekselspænding. Det kan naturligvis ikke gøre begge dele på en gang.

Selvbygger med stort S. 
Tak for forklaringen

Jno skrev den 14-01-2025 20:56:06

Tak for svar.
Vil det sige at solcellerne ikke kan løbe igennem kablet til garage, og at de skal køre igennem et nyt kabel til inverter i garage? Jeg har ikke regnet på økonomien endnu. det er stadig i idéfasen.

Kablet fra solcellerne skal også være ret tykt for at undgå tab. Det er ikke billigt i kobber

Annonce
Alternativt kan du kigge på mikroinvertere. Så har hver solcelle sin egen inverter og du får ac direkte ud. Så undgår du ekstra dc kabler mellem hus og garage. Men det giver så andre udfordringer i forhold til batteri, hvis du skal have dette. Så skal du have et ac koblet batteri. 
Måske nemmest at sætte solceller på carporten først?
Men regn på det først. 
Jeg satte selv solceller op sidste år. Og har en tilbagebetalingstid på ca 8 år og jeg monterede alt selv. Der var kun en installatør ude og ​koble inverteren til, samt papirarbejde.
Jeg er enig med Superdiy,  Er du sikker på at det kan betale sig?

Reglerne er for ​tiden ikke særligt venlige mod dem der anskaffer sig solceller. Fx mister dem der har el-bil muligheden for at få afgiften tilbage ​på den strøm de køber. Så i vinterhalvåret ​hvor solcellerne ikke giver nok strøm til at lade bil, stiger el-prisen til det dobbelte for solcelle ejere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis