Lyddæmpning af emhætte med indbygget motor

Hej folkens

Jeg er ved at renovere alle aftræk på loftet i vores hus, og i forbindelse med en stor emhætte i køkkenet, som har indbygget motor, tænkte jeg på lyddæmpning af den. Jeg har de gængse faste 600mm spirorør dæmpere med Rockwool i, i de alm. aftrækskanaler fra feks. badeværelser. Må/kan man bruge dem på en emhætte? Der kommer jo stegeos og andet igennem… Men det betyder måske ikke noget?

På forhånd tak.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke en god løsning da de hurtigt vil stoppe til. Ved indbygget motor er der ikke meget man kan gøre ved selve motoren, vibrationer fra rør kan reduceres vha et kort stykke flexrør inden overgang til fast rør.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 15-01-2025 11:29:18

Det er ikke en god løsning da de hurtigt vil stoppe til. Ved indbygget motor er der ikke meget man kan gøre ved selve motoren, vibrationer fra rør kan reduceres vha et kort stykke flexrør inden overgang til fast rør.

/BOFH 

 Tak skal du have, det var egentlig også min umiddelbare tanke, men skulle lige høre.Den er forholdsvis stille, taget betragtning at den kan flytte 1000m3/t med 160mm rør hele vejen til udblæsningen. Der er ingen vibration, kun blæser støj.


Tak igen ;)
Jeg har en der er endnu kraftigere med extern motor på loftet, desværre er sugeevnen stærkt begrænset af at åbningen på hætten til afkastet er en hel del mindre (de er i tegl), har overvejet 2 ved siden af hinanden med manifold til at fordele luften. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Aldrig lyddæmpere på afkastet fra en emhætte. Du vil ende med en emhætte der både larmer mere, og fungerer dårligere, da den ikke kan komme af med luftmængden den er bygget til at skulle transportere.
Lyddæmpere til emhætter bruges sjældent, og hvis, så kun på løsninger med ekstern motor, hvor dæmperen placeres mellem emhætte om motor.
Det vigtigste med emhætter, er stor diameter og fri passage.
BOFH skrev den 15-01-2025 13:52:52

Jeg har en der er endnu kraftigere med extern motor på loftet, desværre er sugeevnen stærkt begrænset af at åbningen på hætten til afkastet er en hel del mindre (de er i tegl), har overvejet 2 ved siden af hinanden med manifold til at fordele luften.

/BOFH 

Du kan skifte din teglhætte til en zink eller kobber hætte, med større afkast, så din luftstrøm kan komme ud

GDS-manden skrev den 15-01-2025 20:37:02

Du kan skifte din teglhætte til en zink eller kobber hætte, med større afkast, så din luftstrøm kan komme ud

Kender dem godt, synes det ligner lo.. sammen med blank glaseret tegl. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis