Hjælp til strøm

Hejsa håber at kunne få lidt hjælp af en elektriker som måske kan gøre mig klogere på mit relæ og strøm. Vores hpfi relæ har det med at slå fra en gang i mellem og er så kommet frem til at det er en gruppe med 3 sikringer dér åbenbart er problemet har prøvet at slå alt fra i gruppen og have tændt for den men uden noget bruger strøm fra den og så slår relæet stadig fra hvis vi tænder eksempelvis opvaskemaskinen,mikroovn,kogeplade eller ovn som kører på en anden gruppe end den der er problemet men hvis jeg slukker helt for gruppen der skaber problemet er der ingen problem med at bruge noget som helst i huset😳🙈så mit spørgsmål er om det er gruppen med de tre sikringer der skal skiftes eller kan det være selve relæet der er gammel og slidt?? Jeg ligger lige et billede op af gruppen der er problemet 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis vi tænder eksempelvis opvaskemaskinen,mikroovn,kogeplade eller ovn som kører på en anden gruppe end den der er problemet men hvis jeg slukker helt for gruppen der skaber problemet er der ingen problem med at bruge noget som helst i huset😳🙈så mit spørgsmål er om det er gruppen med de tre sikringer der

Jeg hæfter mig ved at når du slukker for gruppen, der forsyner opvaskemaskune, kogeplade, ovn og microovn, så kobler dit hfi relæ ikke ud. Der kan skyldes at der er en fejlstrøm på en af de nævnte apparater. Du kan prøve at tænde for en af apparaterne ad gange for at finde fejlen. Når jeg ser på grupperne, gætter jeg på at de ikke er helt nye. Det får mig til at tro, at HFI relæet også er af ældre dato og der udskiftningsmodent. Men få undersøgt om der er afledning på en af de nævnte brugsgenstande.

fase
Gruppen som der er problemer med er ikke den som ovn, opvasker og de andre ting er på.  Den gruppe som der er problemer med hører til forgang,bryggers og fyrrummet men selvom jeg slår alt fra i de 3 rum ryger relæet stadig en gang imellem men slukker jeg helt for gruppen ved sikringerne slår det ikke fra😳 og vi købte huset i marts sidste år og har aldrig haft problemer før selvom vi både havde gang i både opvasker,vaskemaskine,tørretumbler og ovn på samme tid. Så tænker lidt om det kan være vores relæ der er slidt og trænger til at blive skiftet?? Huset er fra 1978 men ved ikke om det nogensinde er skiftet eller det er fra dengang huset blev bygget??
Hvad er der i fyrrummet? Det er ikke unormalt med eks pillefyr, hvor eltænderen er ved at være slidt, kan kan få hpfi til at slå ud. ​
Vi har et kombi fyr til at stå i fyrrummet hvor vi fyrer med træ. Har også haft mistanke til cirkulationspumpen men selvom jeg slukker for den slår relæet fra engang imellem 
Selv om du slukker for cirkulationspumpen kan den alligevel godt være årsagen til fejlen. Normalt afbrydes blot den ene leder til pumpen når der slukkes, så er der fejl på pumpen vil der alligevel være overgang til jord. Du kan teste det ved helt at frakoble pumpen, og evt ændre tilslutningen til løst stik, så du blot tager stikket ud af stikkontakten. Har du en nyere Grundfos pumpe er den sikkert forsynet med stik ved indgangen til pumpen. Så tager du blot stikket ud af pumpen.

Søren O
Annonce
Når du fejlsøger skal du være klar over den problematik Søren O nævner. Blot der er spænding på et apparat kan en fejl være nok til at HPFI slår ud, det behøves ikke at køre.

Hvis du er sikker på at fejlen forvinder, ved at slå en gruppe fra, ved du at det har noget det, der tilsluttet til den gruppe at gøre. Det kan fx være en udvendig stikkontakt hvor der er kommet vand i. Så vil der kunne ske en afledning, selvom stikkontakten er slukket.  
Okay jeg prøver at skifte pumpen har en helt ny til at ligge som også bruger mindre strøm på fuld tryk end den gamle gør på laveste niveau. Så uanset om den er skylden til at det slår fra eller ej er det jo fornuftigt at skifte den. Jeg krydser fingre for at det løser problemet🤞🏻🤞🏻hvis det stadig bliver ved med at slå fra hvordan tester jeg så med min tester her? Jeg ved sku ikke hvor jeg skal dreje knappen hen😅😅
Ja et måleapparat er ikke meget værd hvis man ikke ved hvordan det skal bruges. Måling af afledning til jord er ikke det nemmeste at måle på. Har du f.eks. en vaskemaskine der giver dig et rap over fingrene, kan du sikkert måle et sted mellem 0 og 240 volt, når dit instrument er indstillet til måling af volt ved vekselstrøm, når du måler mellem vaskemaskinen og en jordleder.
Er der virksom jordforbindelse til vaskemaskinen, kan du ikke måle nogen på måleinstrumentet. Det samme med din cirkulationspumpe. Hvis den er forbundet med en jordleder i stikket, eller der er forbindelse til jord gennem centralvarmens rørsystem.

Søren O
Jrg ville måle, om der går strøm fra f.eks. jordledningen på cirkulationspumpen til jordledningen i installationen. Det kræver så, at de to jordledninger bliver skilt ad. Der skal måles med et instrument, der kan måle AC. Så vidt jeg kan se på billedet af dit instrument, kan det kun måle DC strøm. Det, der får HFI relæet til at koble ud, er netop en strøm på maks 30mA, der ledes til jord.

fase
Jeg vil ikke anbefale, at du bruger måleinstrumentet, medmindre du er helt sikker på hvad du måler. Det kan let forvirre ved problemer som disse, hvis man ikke er vant til at bruge et sådan instrument.

Afkobl forskellige apparter og find ud af hvilket, der giver problemer. Som en hjælp kan du skrue de tre sikringer ud en af gangen og tænde igen, så du kan afgrænse antallet af mulige fejlkilder. Det er dog ikke en god metode, hvis du har 3-faset udstyr på. Det lyder det ikke til, at du har.

Jeg vil anbefale, det du gør det før du begynder med at arbejde på pumpen. Så du ikke spilder tiden, hvis det er noget andet. ​
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis