hjemmebygget overfræserbord

Hejsa

Jeg er ved at bygge mig et bord til min gamle B&D overfræser, har tænkt mig at bruge en af de her aluplader og bore huller der passer til min maskine. Jeg ville selv lave land, udsugning og geringskinne med t-skinner.

Jeg ved også godt at man kan få nogen med ”hejs” som den her, men der passer min maskine ikke i…

De youtube videoer jeg kan finde, er enten hvor de bruger den ovenstående model, eller hvor de bare fastmontere overfræseren og så bruger den indbyggede mekanisme på overfræseren til at bevæge jernet op og ned og låse den. Syntes bare det er noget besværligt at stå med, og ikke særligt godt til småjusteringer.

Så har jeg kigget på dem her, men kan ikke gennemskue om de egnet til mit formål? De virker lidt vakkelvorne, nogen der har erfaringer?

Er der ellers nogen gode ideer til en ”mekanisme” som jeg kan bruge til at skubbe overfræseren præcist op og ned med? Overkomplicerer jeg det hele? Skulle jeg bare købe et færdigt Scheppach overfræserbord næste gang jeg er i Tyskland?

Alle input modtages med kyshånd!

Mads
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har brugt en simpel donkraft som løftemekanisme, billig og det virker upåklageligt.
Det kræver selvfølgelig at du kan komme til fræseren og donkraften fra siden/nedefra.
Jeg har en låge der sidder fast ved at presse den ind, så når fræseren er indstillet lukker jeg lågen og kan sætte udsugning på, både på "rummet" og på landet. For der noget der kan svine så er det en fræser  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis du har noget værktøj i forvejen, kan du bygge den Matthias Wandel viser på sin hjemmeside.
Den kan også indstilles fra 0-45 grader. Det har jeg gjort-

Her er linket til den, og her er linket til tegningerne.
PinkHenrik skrev den 14-01-2025 15:17:54

Jeg har brugt en simpel donkraft som løftemekanisme, billig og det virker upåklageligt.
Det kræver selvfølgelig at du kan komme til fræseren og donkraften fra siden/nedefra.
Jeg har en låge der sidder fast ved at presse den ind, så når fræseren er indstillet lukker jeg lågen og kan sætte udsugning på, både på "rummet" og på landet. For der noget der kan svine så er det en fræser  

Det er da i hvert fald simpelt. Hvor præcist kan du lave små justeringer af højden?

Jeg har flere gange savnet en stationær fræser, men løftemekanismen er noget dyr. Selv for en der elsker kvalitetsværktøj.

Selvbygger med stort S. 
Jeg kan styre det inden for 1mm + -
Det er forbavsende let, fordi selve fræserens op/ned mekanisme giver den rette mostand, så den styres ganske let ved bare at dreje med hånden.
Jeg startede med at lave et frit bord til den, men den sviner ganske enormt. Så da jeg byggede en stor bordrundsav, var det oplagt at flytte fræseren ind i et "skab" under saven og få lidt mere styr på svineriet  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
@jhb: Mathias Wandel er for vild og alle de binder an med at udføre hans designs har min dybeste respekt! Det er nok desværre en kende over mine evner :)

PinkHenrik: det er jo rørende simpelt, og jeg kan nappe donkraften fra min bil som alligevel ikke har noget reservehjul... 

Tak alle for fremragende input, jeg går i gang med at bygge 

Mads
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis