Skift af armatur - hvad sker der her?

Hej allesammen. Jeg ville i dag skrifte mit kar-armatur. Tænkte det ville være en ret simpel ting. MEN så nemt skulle det ikke gå. Da jeg får afmonteret det gamle armatur, viser det sig, at der er monteret to "koblinger", der forøger diameteren på det oprindelige rør markant. Se evt. billeder. Jeg troede så, at jeg bare kunne skrue dem af - men de sidder fast. Eller i hvert så fast at de ikke løsnede sig da jeg havde fat i dem og lagde så megen kraft I som jeg turde.
Hvad pokker skal jeg stille op? Kan de to "koblinger" overhovedet skrues af? Skal de skrues af? Og kan mit nyindkøbte armatur overhovedet monteret her? Alle bud modtages med kyshånd. Vh Rasmus
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bare have et par forkrøblede forskruninger, som passer med gevindet "inde i vægen" og på armaturet.

Skru en af de forkrøblede af, og tag den og armaturet med i butikken så du får det rigtige.

Vi prøver igen, i morgen --
Du skal måske også bruge større rosetter. Da man ikke man være helt sikker på afstanden mellem to indmurede rør, bruger man excentriske forskruninger, så man kan få det til at passe med armaturet.
je_ns skrev den 14-01-2025 14:21:30

Du skal bare have et par forkrøblede forskruninger, som passer med gevindet "inde i vægen" og på armaturet.

Skru en af de forkrøblede af, og tag den og armaturet med i butikken så du får det rigtige.

Tak for svar! Bare så jeg forstår; du skriver, at jeg skal "skue en af de forkrøblede af". Hvad er det præcist, der skal skrues af? Er det kun den ekstra "ring" med den store diameter? Eller er det noget der er samlet inde i væggen? Jeg har forsøgt at tage ved det store gevind og dreje så hård jeg turde - men det rokker sig ikke. ​
De to messing fyre, der er på dine først to billeder, er magen til de to blanke på Je_ns' billede. Blot skal du bruge en anden diameter i den ene ende, hvis dit armatur ikke passer.
Det hele skal med andre ord skrues helt ud af væggen så jeg ender med to stumper ala dem på Je_ns' billede i hånden?
Annonce
Normalt er diameter på rør fra armaturet 3/4". Dvs. større end den 1/2" som sidder inde i væggen. Det er derfor normalt, at der sidder excentriske forskruninger, som er større i den ende, som det du har. Er du sikker på, at det nye armatur rent faktisk ikke passer på uden ændringer?

Hvis det rent faktisk er 1/2" som kommer ud af dit armatur, så skal du rigtignok skifte de forskruninger, som sidder i væggen (eller alternativt, vælge et andet armatur med 3/4" kobling)
Tror trådstarter er helt med - men dels er der tit andre rossetter med i et nyt hane sæt og derfor også nye exentrikker. Det sidste kan blive en dyr fejl, hvis man skruer de gl. ud med fuld kraft, så den indvendige rørføring tager skade. Det kan sagtens ske, især i 70' er huse, hvis den indnurede bøjning blot er loddet/skruet i kobberrør, der kun lige sidder spartansk fast i lidt tynd mørtel. Hvis  denne indvendige samling beskadiges, er der kun udskiftning tilbage - ny koblings dåse og en del flisearbejde mv. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis