Udvendigt dræn - hvordan?

Jeg har set en del artikler og videoer omkring udvendigt dræn på hus.

Så vidt jeg kan se, så burde det kunne være et GDS projekt.
Der er selvf det med at lære en minigraver at kende, og undgå at ramme rør og ledninger.

XL Bygs video nævner, at så længe man kun graver 4 meter ud ad gangen, så får man ikke problemer med trykket på muren.

De nævner også, at man dels smører muren ind i tjære, og kan isolere den med bats.

Hvor køber man tjære hende?

Og skal battene pakkes ind i plast eller hvordan sikrer man at de ikke blot suger vand?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
så enkelt er det nu ikke
hvor mege der kan graves af gangen kommer an på hvordan soklen er , hvor dybt du skal ned
du skal bruge støbebats drænplade , topskinne , drænrør , drængrus og pumpebrønd
kan aldrig betale sig at leje minigraver , det koster mere end en rutineret skal have for det 
Interessant - Jeg ville tro en der kom ud og gravede var dyrere, men jeg må nok erkende jeg foretrækker en der faktisk ved, hvad han laver.
Både med hensyn til dybde, bredde, højde, rør og risiko og sætningsrevner.
Tak - Det er i hvert fald den vej jeg går!

Jeg skal kun ca 100 cm ned - Halvdelen af kælderen er over jord.

Hvis du kan grave næsten lige så hurtigt, er det helt sikkert billigere med en lejet gravemaskine.
Drænet bør ligge under højden på dit kældergulv. 
Du skriver at du skal 100cm ned... Jeg tror det er mere. Vores hus har også høj kælder, men husk på at der jo også er sokkel under, så du skal ned til sokkel bunden for at kunne dræne ordenligt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tænk også på, hvordan du får overskydende jord væk, hvordan din forsikringsdækning er, og læg en plan, så du ikke går død i det midtvejs.

Til et fundament var det, for mig, billigere at leje med fører end leje med levering. Dels har jeg ikke stort kørekort, trailer kort eller bil, der må trække dét. Dels kunne den erfarne fører fylde motorbøren lige så hurtigt som jeg kunne komme af med det. Det var alle pengene værd.

For et 4-meter-af-gangen projekt kan dagslejen hurtigt blive mange penge. ​Har du regnet på tid / pris vs prof?
Annonce
Jeg tror det er en god ide at snakke med forsikringen inden!
Jeg aner ikke om 4 meter ad gangen er det rigtige eller overhovedet nødvendigt - Det var blot hvad XL videoen siger.

Tror jeg lejer en mand!
King Kong skrev den 14-01-2025 18:00:49

Jeg aner ikke om 4 meter ad gangen er det rigtige eller overhovedet nødvendigt - Det var blot hvad XL videoen siger.

Tror jeg lejer en mand!

Jeg ville personligt godt turde det under kyndig vejledning af en prof / lignende, men også være realistisk omkring hvorvidt det var dét projekt, der skulle bruges tid på. Andre herinde har jo gjort det med succes, så det er absolut muligt. 

King Kong skrev den 14-01-2025 18:00:49

Tror jeg lejer en mand!

fornuftigt valg

vil du spare lidt , kunne du lave en aftale med at lave isoleringen selv , selve drænet kunne du også godt
og lad ham om at grave , og lave pumpebrønden
pumpebrønden er rimelig dyr , men det er et lovkrav i dag , leder du drænet direkte i brønd er der ingen forsikring der dækker
Interessant - Jeg læste at man skal have kloakmand til at lave selve brændtilslutningen, men det er der vel ikke krav op, hvis man etablerer pumpebrønd?

Hvor får man tjære til at smøre på muren?
King Kong skrev den 15-01-2025 15:49:06

Interessant - Jeg læste at man skal have kloakmand til at lave selve brændtilslutningen, men det er der vel ikke krav op, hvis man etablerer pumpebrønd?

Hvor får man tjære til at smøre på muren?

tjære fås i byggemarked , men hjælper ikke meget

men korekt udført isolering og dræn hjælper meget
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis