Ansvar hos tidligere ejer.

Kan man kræve tidligere ejere til ansvar for fejl og mangler i et hus, man har ejet i 4,5 år? Badeværelsesgulvet (fliser) knaser og braser. Der er hult under fliserne. :?:
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
JA det kan du - hvis arbejdet ikke er udført lovligt. Hvis arbejdet er udført af en håndværker kan du muligvis nå at gøre regres overfor denne - men er forældelsesfristen ikke fem år?

Spørgsmålet er, om køber har været bekendt med, at noget ikke er udført korrekt (og om du kan løfte bevisbyrden på dette). Så skulle dette nemlig være oplyst i tilstandsrapporten.

Hvis du har ejerskifteforsikring har du muligvis en mulighed gennem denne - men de er ikke kendte for at virke ;-(

Kom lige i tanke om - er der støbt gulv under klinkerne?

Mvh.

Jan R.
Hej Ole

Hvis sælger har handlet i ond tro, dvs. har kendt til fejlen, så er der 20 års forældelse frist.
Hvis der er store hulrum, så må det være ond tro.

Hvis sælger ikke har kendt til fejlen, er forældelses fristen er 5 år.

En håndværker er vistnok 3.de part. Dvs. du skal gå efter sælger, som derefter skal gå efter håndværkeren.

Har desvære kendskab div. frister og jura. Da jeg købte mit hus fik vi oplyst at der var hulmur. Det var både i varmesyns raport og tilstands raport. Muren er 37 cm tyk og sælger har oplyst til byggesagkyntig at der var hulmur. Der var bare massiv mur SUR R--!
Byggesagkyndig havde handlet i god tro. Kan ikke sagsøges(vinde sag).
Sælger havde handlet i ond tro, men har ikke dansk adresse mere.

Jeg er nu igang med at planlægge udvendig isolering på mit hus. Se under det emne. Pris 50.000-60.000.- for matrialer.

Få fat i en advokat, som du har fået anbefalet.
Advokater er som håndværkere og læger. Der er gode og dårlige.

Mvh Thomas

Mvh Thomas

Hej

Kan du beskrive problemet lidt mere præcist? Er der "bare" tale om få løse fliser? Er det alle fliser? Hvad mener du med hulrum?
Der er primært 2 ting som jeg mener at du skal passe på nu:
1 Der er mange som har følt sig meget sikre på deres ret (og har sikkert også haft ret) som skyndte sig at få håndværkere til at lave eksempelvis badeværelset i sikker forvisning om, at det betalte sælger. Når det kom til stykket viste det sig at andre forhold end dem de havde taget i betragtning gjorde sig gældende og erstatningen udeblev.
Moralen er: brug ingen penge du ellers ikke ville have brugt før du ved nøjagtig, hvor du står. Hvis du alligevel lader tingene reparere kan du få et problem med at bevise hvordan tingene var før du gik igang. Det er ikke nok med billeder og erklæringer fra de håndværkere du evt. har hyret.
2 Mange advokater er nogle XXXX (slettet af censuren :lol: ), intet mindre. De lever (fedt?!) af sager af den art. Har du evt i din indboforsikring indbygget retshjælp, så kunne du jo starte med at tale med forsikringsselskabet, de sender måske en byggesagkyndig ud som så kan råde dig.
Alt sammen er det et meget stort apparat at sætte igang, resultatet er i mange tilfælde usikkert, og det kan tage år. Hvis det bare er et par løse fliser, så lav dem selv. Er det noget større så er du nødt at gøre det med hjælp fra en advokat.

mvh Anders
Det kan vel højest blive en forsikrings-sag.
Tror næppe den tidligere ejer kan hænges personligt op på dette.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis