olieskift.

Jeg skulle skifte olie på min bil, en Mercedes 180 CDI fra 2014. Hvis man står foran bilen og kiggede under motoren, fandt jeg en torx-skrue i højre side. Skruen var cirka 5 cm lang, og da jeg skruede den ud, løb der omkring 1 liter olie ud. Jeg indså derefter, at det var den forkerte skrue.
Efter lidt søgen fandt jeg den korrekte olieskrue, som sidder foran motoren til venstre.
Mit problem er nu, at jeg ikke ved, hvad det var, jeg lukkede ud, da jeg fjernede den lange skrue. Er der nogen, der måske kan hjælpe med at forklare, hvad jeg har tømt?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har forhåbentlig samlet olien op, så du kan bruge den igen. Det er sikkert gearolie. Normalt fyldes der gearolie på til det når påfyldningsproppen. Har du automatgear i bilen?
Motorolie aftappes normalt gennem bundkaret, der befinder sig lige under motoren.
Har du ikke et billede af stedet, hvor du tappede olien af?

fase
Smider lige et billede ind i morgen så man kan se præcist hvilken skrue det drejer sig om. ​
Gearolie er meget tykkere end motorolie, og det lugter grimt.

Søren O

Det øverste billede kan man se olie skruen. På det nederste kan man oppe i billedet se den tork skrue jeg fik skruet ud, var ca 5 cm lang, fik ikke tjekket hvilken farve det havde da jeg efterfølgende skruede den rigtige olie skrue ud og fik det blandet med motorolien. kan det være en aftabningekrue til gearkasse olie? kom max en liter ud.  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis