Bærende vinduer - 70er hus

Hej. 

Jeg har et hus fra 1974 hvor vi mistænker vinduerne for at være bærende for remmen på hver side af huset imellem de to murede gavle. Vinduerne har træskelet helt ned til soklen og med muret væg foran op til vinduet. I byggetegningerne står der at vinduerne ikke er bærende, men der står også at der er bæringer imellem vinduerne hvor vi har åbnet og der ikke er andet end et gevindrør på måske 2 cm, som jeg tænker mere er stormsikring end bæring.

Vi skal nu have skiftet mange af disse gamle vinduer ud til nye og vil derfor lægge bæringer ind der hvor det er tiltænkt iflg byggetegningerne. Huset har stået fint indtil nu uden, men vil gerne sikre at beholde garanti på de nye vinduer. 

Derfor tænker jeg at lægge sorte stål damprør ind imellem vinduerne de to steder jeg kan. (der er 10 cm at arbejde med her) og vil så lægge følgende dimensioner ind.

Ca 220 cm, Godstykkelse 3,6 mm, diameter 60,3 mm

Jeg overvejer desuden at lægge et yderligere mindre rør ind i det store rør for yderligere styrke:
Også 220 cm, 3,2 mm tyk stål, 48,3 mm diameter.

Jeg vil så få svejset top og bundplade på så jeg kan skrue det op i rem og ned i sokkel for fiksering. 

Lyder dette som en "legitim" måde at løse denne udfordring? Når jeg regning på det får jeg umiddelbart en knæklast på 3,2 tons for et sådant damprør og har regnet ud at det gerne "bare" skal kunne bære 2,5 tons, men vil gerne høre om andres mening, da det kun er i tråde på denne side at jeg har tillært mig viden.

Tak :) 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du tro, de kommer her. :) 
Jamen der står jo lisså tydeligt at facadeelementerne er bærende. så hvorfor skriver du så at du mistænker at de er det? Der står osse at rørene er bestemt som vindtrækbånd ned i fundamentet. Hvis de nuværende elementer  er bærende hvorfor kan de nye ikke osse være det? Er elementerne rådne og dårlige når du ikke i stedet for "bare" skifter glasset

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kovas. Jeg læste det egentlig som facadeelementer = mur-vægge på facader som fix-punkter. Vil facadeelementerne også inkludere vinduerne? Altså det giver jo mening ud fra det jeg kan se (ingen øvrige bærende dele).

Grunden til at jeg vil lægge bæringer ind, er for at sikre at producenten af de nye vinduer vil give garantien på vinduerne, som nævnt. Dette vil de ikke mens de fungerer som bærende. 

Derfor vil jeg høre om min tanke virker som en okay fremgangsmåde for at overføre tagets vægt primært til 2 stk damprør (enkelt- eller dobbeltlag) istedet. Om ikke andet så for at sikre at de nye vinduer udsættes for mindre vægt end ellers.

Jeg har ikke kunnet kommet ned til skelettet bag nuværende vinduer for at kunne inspicere dem, da der er mur foran udadtil og køkken foran indadtil, men da jeg har set flere mellemrum mellem mur og vindue mistænker jeg at de er udsat for en del fugt siden 70erne, så endnu en årsag til ekstra støtte her. 

Alt i alt, ønsker jeg meget gerne andres mening om anvendelsen af disse sorte damprør i nævnte dimensioner til at klare opgaven. 🙂

Mvh Michael 
Det man normalt gør ved den type huse, er at man piller vinduet ud (den del der kan åbne), og så lader man den gamle vinduesramme sidde, og monterer det nye vindue inde i det.
Det er sådan vi og de fleste af vores naboer i kvarteret har fået gjort.
Ulempen ved denne metode, er selvfølgelig at man mister noget af viduesåbningen, med mindre man vælger et vindue med en small ramme, såsom Velfac 200 f.eks.
Hej Discrusio

Jeg er bekendt med metoden, men ønsker at få skiftet det hele ud og lægge de nye moduler med nye rammer ovenpå det gamle skelet efter at have skåret de gamle vinduer ud, I den højde vi ønsker de nye indsat. Vinduerne skal ikke kunne åbne men vi skal i stedet købe nye sprossepartier som dele af modulerne, som kan, fordi vi synes det er smart og også for at holde fast i 70er udtrykket. Det eneste jeg i bund og grund søger svar på er omkring den påtænkte løsning med de nævnte damprør

Reference fra første post i tråden:

"Derfor tænker jeg at lægge sorte stål damprør ind imellem vinduerne de to steder jeg kan. (der er 10 cm at arbejde med her) og vil så lægge følgende dimensioner ind.

Ca 220 cm, Godstykkelse 3,6 mm, diameter 60,3 mm

Jeg overvejer desuden at lægge et yderligere mindre rør ind i det store rør for yderligere styrke:
Også 220 cm, 3,2 mm tyk stål, 48,3 mm diameter.

Jeg vil så få svejset top og bundplade på så jeg kan skrue det op i rem og ned i sokkel for fiksering. 

Lyder dette som en "legitim" måde at løse denne udfordring? Når jeg regning på det får jeg umiddelbart en knæklast på 3,2 tons for et sådant damprør og har regnet ud at det gerne "bare" skal kunne bære 2,5 tons, men vil gerne høre om andres mening, da det kun er i tråde på denne side at jeg har tillært mig viden."

Tak :) 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis