Asbest?? MagnusF 2 11-01-2025 17:37 Hej med jer,Jeg er ved at renovere dette hus fra 1948. Fandt vedhæftet under loftet. Tror I, der er asbest i? Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv. 5 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
je_ns 11027 11-01-2025 18:44 Velkommen på siden Ikke nemt at se på billedet, men er det beton ?Hvis det er beton er det usandsynligt at det indeholder asbest..Men du kan jo sende en prøv ind til test for asbest, hvis du vil være helt sikkert.. Vi prøver igen, i morgen --
MagnusF Trådstarter 2 11-01-2025 19:59 Det ligner nogle troldtekt plader, hvor der udenpå er muligvis sprøjtet noget puds også hønsenet på under. 😁 Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
buller27 468 11-01-2025 22:25 Det ligner flere forskellige materialer på billedet. DEt er umuligt at sige medmindre du får det testet. Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Okralle 1 12-01-2025 20:53 Hej LDS. Jeg har købt en gammel lejlighed fra slut 40’erne i Malmø, og er lige påbegyndt renoveringen. Det går op for mig at nogle af de gamle gulve, der er revet op kunne indeholde asbest. Jeg tænker at få lavet en test, men hvis i kan hjælpe med at muligvis identificere ville det hjælpe en del på nerverne. På forhånd tak
buller27 468 12-01-2025 21:54 Det første billeder ligner noget vinylgulv lagt oven på trægulv. Uden info om hvornår det er lagt kan det indeholde asbest.Nederste billede er væg-væg tæppe ser det ud til. Men belægningen mellem tæppe og trægulv kan indehodle asbest afhængig af hvornår det er lagt.Ved renovering af en lang række materialer bygget eller lagt før 1990 i DK bør man teste materialerne for asbest (det er lovpligtigt selvom få reelt gør det og selv for de autoriserede VVS & EL er det sjældent noget de går op i. Men hvornår og i hvilke materialer tingene blev anvendt I Sverige er måske anderledes.Skal du renovere badeværelse er test af fliseklæb mm en god idé da det er anvendt i mere eller midnre alle badeværelser førhen (i DK) Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance