Udluft bad kælder med genvind i stedet for ventilator

Jeg har pt. en PAX ventilator i mit 8 kvm kælderbadeværelse.
Men det er jo blot en ventilator, men dog en af de bedste jeg har set.

Dog ændrer det ikke på at den jo suger den varme luft ud af lokalet.
Derudover er kældervæg omkring det 100 mm hul iskold og en kuldebro.

Men en duka one eller Quantum HR formoder jeg at de ting bliver løst, da de har varmegenvinding.

Er det korrekt forstået?

Jeg nævner Quantum fordi den er pæredansk og nogen steder anbefales før Duka.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
​Genvindingsventilatorer må ikke anvendes på badeværelser 
KarstenKP skrev den 11-01-2025 17:44:22

Genvindingsventilatorer må ikke anvendes på badeværelser 

Mener du i brusekabinen eller bare generelt.

De sælger dem elelrs til badeværelser.
Beklager du har ret, det var blot de versioner jeg har kigget på, der ikke måtte bruges i vådrum
Men jeg bliver egentlig i tvivl om den må sidde i brusekabinen. Kan huske min ventilator kun måtte få 12 volt da den sad i vådområde...
Hvornår bruger du ventilatoren?

Typerne til vådrum slukker for genvinding, når badeværelset er fugtigt, og laver ren udblæsning uden genvinding. Så hvis den nuværende ventilator kun kører efter behov, vil den være mere varmeøkonomisk, end en med genvinding, der er tændt hele tiden.

Da genvindingstypen også kører på tidspunkter, hvor der ikke er fugtighed i rummet, vil den have et varmetab, som en slukket ventilator ikke har. Så man bør købe den, hvis man har brug for mere ventilation. Man skal ikke købe den, hvis man ønsker at genbruge varmeenergien fra den nuværende ventilators udblæsningsluft i forbindelse med ​bade.

Annonce
Ok tak.
jeg troede faktisk at en duka one ​førte den fugtige luft ud men beholdt varmen.
den nuværende smider fugten ud men også varmen.
Var mere det jeg troede man kunne undgå.

Den nuværende kører når der er fugt og lys tændt. Det med lys er fordi man regner med at der så kan være dårlig lugt der skal ud :-)

Men den kan styres fra en app og sættes op som man vil.

For at den kan genvinde varmen, skal den skifte mellem at blæse ud og suge ind. Der er et element i den som bliver opvarmet af udblæsningsluften, når den er opvarmet skal den skifte luftretning, så bliver den kolde luft opvarmet af dette interne element. Hvis den blæser ud i lang tid, vil elementet ikke kunne tage mere varme og resten af varmen er spildt, som ved en almindelig ventilator. Der er altså ingen varmegenvinding, når bruseren har været brugt.

For at varmegenvindingen skal virke, skal den med kort interval skifte retning. Men man må ikke blæse luft ind i et fugtfyldt lokale, da det vil presse fugtighed ud i bygning med risiko for svamp. Den giver mening i kældre og andre lokaler, hvor fugtigheden er på et lavt niveau sammenlignet med badeværelser.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis