"Dobbelt" loft til kip - M-form

Hej!

Vi faldt over et andet hus som havde en interessant loft-til-kip løsning - et bredt M-form - hvor taget grundlæggende ellers er gitterspær. Således har de to loft-til-kip, som går ned i midten af huset.

Vi kan se at vores tag egentlig har samme konstruktion. Spørgsmålet er bare om det er noget man kan ombygge til uden at det er et kæmpe projekt? Det andet hus er jo født med den form.

Vi skal naturligvis have beregninger fra en kyndig, men blot lige høre jer om I har set en lignende ombygning? Og om det overhovedet er realistisk?

Vi er klar over at den normalt loft-til-kip i gitterspær er en dyr omgang...derfor potentielt dette alternativ.

Vedhæftet billeder af byggetegninger. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan efter min overbevisning ikke lade sig gøre uden at skifte hele tagkonstruktionen.

Selvbygger med stort S. 
@ superdiy hvorfor ikke? kan du forklare dit standpunkt. Umiddelbart synes jeg at det burde være muligt da de to tagflader støttes af på midtermuren.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for input begge 👍 ja, tænkte nemlig også om der var noget med den bjælke der går ned i midten af huset, som trods alt gjorde det anderledes end et "normalt" gitterspær? Var da en forhåbning 😀
Trådstarters M løsning kan ikke lade sig gøre, når spærfoden fjernes.
1. Der opstår derved en stor næsten vandret kraft på ydermuren, som, alt andet lige, ydermuren ikke kan optage, derved vil den på et givet tidspunkt vælte udad.
2. Når der lodrette "tang" fjernes bliver spæret svækket væsentligt.

Som Superdiy også skriver er det en ny tagkonstruktion. Selvfølgelig kan den eksisterende tagkonstruktion ombygges, men prisen bliver let 2-3 gange så meget som en ny tagkonstruktion.

Det er en væsentlig ombygning som vil kræve at nytidens isoleringskrav opfyldes, formentlig, så vidt huskes, min 400 mm tag/loftisolering. Alt andet lige det er der ikke tegnet ind på "M-skitsen".
GSH skrev den 11-01-2025 09:16:40

Trådstarters M løsning kan ikke lade sig gøre, når spærfoden fjernes.
1. Der opstår derved en stor næsten vandret kraft på ydermuren, som, alt andet lige, ydermuren ikke kan optage, derved vil den på et givet tidspunkt vælte udad.
2. Når der lodrette "tang" fjernes bliver spæret svækket væsentligt.

Som Superdiy også skriver er det en ny tagkonstruktion. Selvfølgelig kan den eksisterende tagkonstruktion ombygges, men prisen bliver let 2-3 gange så meget som en ny tagkonstruktion.

Det er en væsentlig ombygning som vil kræve at nytidens isoleringskrav opfyldes, formentlig, så vidt huskes, min 400 mm tag/loftisolering. Alt andet lige det er der ikke tegnet ind på "M-skitsen".

 Jeg synes at denne beskrivelse er vældig overdrevet, når man ser på de pågældende spær. Men hvis trådstarter virkelig synes at det er vigtigt at lave huset on så ville jeg starte med at få en kyndig til at beregne mulighederne. Og hvis det kan laves uden at fjerne klimaskærmen er det vel et definitions spørgssmål om man skal overholde nyeste isoleringskrav.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
@ Kovas: Det burde være åbenlyst for enhver at ovennævnte M-konstruktion ikke kan laves uden at fjerne eksisterende klimaskærm, og erstatte den med en ny placering, som skal opfylde nutidens lovkrav til "U-værdien", her i året 2025!

Trådstarter skriver allerede i sit første indlæg at en kyndig beregning er nødvendigt. Ligeledes spørger han om hvad dette forums, "fagfolk" har af kommentar.

Nå og

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis