Start af eternit tagplader b7

Hej LDS
Jeg har en enderækkehus og mit tages tagplader( b7)  binder med nabos tagplader. Gamel tag lægter afstand er 43cm og ny lægter afstand skal være 46cm.( 460mm ). 
Skal jeg starte med at lægge tagplader fra naboens side af ( venstre til høj ) eller star med at lægge fra gavlen af ( fra højre til venstre).
Eller skal jeg lave en mellem afslutning mellem nabos og mit tag.?
Mine tagplader b7 er ny og naboen er fra 1970'erne
Tak på forhånd.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du ikke om det er med eller uden afskåret hjørner?

Hvis det er type HJ/HU ( afskåret hjørner) lægges de altid fra venstre mod højre.
Er det type FK (uden afskåret hjørner) kan de lægges fra begge sider.

Hvordan målene går op for lægning på tagfladen, i de 2 øverste foto, vindskeden og den længere tagflade, kan du kun selv afgøre ved opmåling.

Alt andet lige, hvis det er type HJ/HU, så start fra venstre mod højre, for de 2 nederste foto.
På modsatte/tagflade side, (de 2 øverste foto) er du så nødt at starte fra "nabokanten" og så hele tiden holde øje med den lagte modsatte sides "pladedeling" så du rammer/slutter som du begyndte på modsatte side.
Hvis du er sluttet med "halv afskåret plade" for de 2 nederste foto, bør du også starte med tilsvarende for de 2 øverste foto, således at du slutter med hel plade ude ved vindskeden.
Mange tak GHS 
Jeg har begge del af pladerne, hj/ hj og så fk plader.
 Jeg tænker også selv på hvid persening side at Jeg skal starte far nabo siden af med hu/hj plader.
Ikke at det har noget med dit spørgsmål at gøre - Men de plader man kan se ser da langt nyere ud end at være fra 1970erne.

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
buller27 skrev den 10-01-2025 22:57:28

Ikke at det har noget med dit spørgsmål at gøre - Men de plader man kan se ser da langt nyere ud end at være fra 1970erne.

Tror bare de er malet, prøv at se skruen, så selv om taget er fra 70'erne ligner det jo et tag der kan holde mange år endnu..

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens.
Med blotte øje ser det godt nok ud men ikke så lang tid siden der blev skiftet mange plader omkring ny tagvindue ca 20plader for samme vindue størrelse.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Find og køb din maling direkte på Flügger.dk - få leveret eller hent i butik.     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis