Opsætning af lysdæmper til loftslampe

Hej alle gør det selv folk!
Jeg har et lysdæmper problem, som jeg ikke har kunne finde svar på i arkivet..
Jeg ønsker at tilslutte en lysdæmper til min loftslampe, men har et par problemstillinger..
Først er at de LED pærer jeg har er G9 2.4W og min lysdæmper har en minimum på 5W, Jeg fik dog af vide i butikken at siden lamper har 15 pærer monteret, så burde det ikke være et problem, det lyder dog lidt spøjst, måske nogle af jer kan be- eller afkræfte dette?

Dernæst er jeg i tvivl om selve monteringen, da jeg fjernede stikkontakten var der 4 ledninger tilsluttet som vist på billedet 1 og 2, jeg er dog i tvivl om hvordan jeg bør montere dem i lysdæmper dåsen og har derfor brug for jeres hjælp.
God dag derude!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal multiplicere pærens effekt med antallet, for at finde den effekt som belaster dæmperen, så det er korrekt hvad du har fået at vide.
Pærerne skal der ud over være egnet til dæmpning.

Den gamle afbryder er enten en kroneafbryder (to tangenter foran, som tænder to forskellige ting), eller en korrespondance afbryder (der er en anden afbryder et sted, som tænder for samme lampe).

De hvide ledninger skal monteres i klemmerne L. For at komme helt i mål, skal vi vide hvilken type afbryder den gamle var.

Hej,
Hvordan finder jeg bedst ud af det?
Jeg er ret sikker på at at der er to lampe udtag, der hvor jeg har tilsluttet lampen og på kontakten er der også to afbrydere, se det nye vedhæftede billede (øverst).
Mvh,
Jonathan
Du har et problem, fordi du sikkert kun vil dæmpe den ene lampe, men har en afbryder til to lampesteder. Du kommer til at lide af pladsmangel. Du kan selvfølgelig vælge at dæmpe begge på en gang eller hugge en dåse ind til dæmperen.
Tilslutningen til dæmperen er at de to hvide monteres i klemmen L og den, der skal dæmpes, monteres i klemmen med bølgelinjen. Hvis dæmperen skal have samme bredde som de nuværende afbrydere, skal du have en 
68 mm ramme​​​

fase
Skal det absolut være en lysdæmper i væggen?

Der er mange andre muligheder. Det simpleste er en pære med 2 eller 3 lysstyrker, som man skifter imellem ved at tænde og slukke flere gange. Fx Philips SceneSwitch
https://www.harald-nyborg.dk/philipsled-paere-scene-switch-e27

Hvis tre indstillinger ikke er nok, kan man bruge en pære med trådfri justering. Fx denne fra Ikea:
https://www.ikea.com/dk/da/p/tradfri-startsaet-smart-tradlos-kan-daempes-hvidt-spektrum-80547567/

I begge tilfælde er det blot  at skrue pæren i og så er du kørende. De virker også ved korrespondance.

Tak for svar til alle!
S. Fabrin; jeg har kun en lampe tilsluttet og ønsker ikke flere, så det er den eneste som skal dæmpes. Skal de to hvide i den samme eller skal de hver for sig? 
Hvad gør jeg med den ledning jeg ikke anvender, kan den godt bare efterlades uden at komme i dåse?

GodeVen; Jeg har ikke kunne finde G9 pærer som er dem der sidder i lampen, som kan dæmpes på de måder du snakker om, men er meget lydhør hvis det findes!
Mvh,
Jonathan
Annonce
Hvis du ikke bruger begge lampesteder, kan du tilslutte ledningerne sådan:
De hvide ledninger tilsluttes i klemmen L, en ledning i hvert hul.
De to andre ledninger tilsluttes i klemmen med bølgelinjen, en i hvert hul.
 Det medfører at begge lampesteder bliver dæmpede. Men da du ikke bruger begge lampesteder, betyder det ikke noget. ​

fase
S. Fabrin skrev den 11-01-2025 09:44:44

Hvis du ikke bruger begge lampesteder, kan du tilslutte ledningerne sådan:
De hvide ledninger tilsluttes i klemmen L, en ledning i hvert hul.
De to andre ledninger tilsluttes i klemmen med bølgelinjen, en i hvert hul.
 Det medfører at begge lampesteder bliver dæmpede. Men da du ikke bruger begge lampesteder, betyder det ikke noget.

Det virker nu, tusind tak for hjælpen!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis