Brændekløver springer sikringerne - Elteknisk spørgsmål - udskiftning af motor?

Hej

Min nabo (en ældre herre) har pludselig fået problemer med sin brændekløver. Han fyre med træ og kløver normalvis 30 rm træ om året, så han er afhængig af skidtet. Han er ikke så teknisk, så jeg har lovet at kigge på det for ham.
Først lidt forklaring og så kommer spørgsmålene bagefter som jeg håber i kan være behjælpelige med. Brændekløveren er med hydralik og der er tilsluttet en 4 KW motor ( billede 1). Den er koblet på et gammel dags kraftstik ( billede 2) som køre på 10A sikringer ( Billede 3). Motor og hydralik pumpe er forbundet med en klokobling. 
Nu er sikringen begynd at gå når han starter motoren op, dette sker med det samme. 
Vi har prøvet at koble den på en 16A kraftstik hos mig og her køre den, men den larmer. 
Jeg kiggede på klokobling og kunne se at plast stjernen i koblingen var væk og det var metal mod metal - og dette havde gnavet godt på hinanden. Min første tanke var derfor at motoren ved opstart trak for høj strøm til hans 10A, grundet kobling. Vi prøvede at starte motor uden kobling og last, men sikringen gik stadigvæk. 
Nu overvejer jeg derfor om det er motor der er defekt (fx leje) og den derfor trækker for høj start strøm til de 10 A. 
Hvad tænker i om ovenstående? 

Jeg har skaffet en "ny" motor (billede 4) som umiddelbart ligner de samme specifikationer, dog er den  - vil jeg kunne køre den på de 10 amp? Jeg er ikke vildt skarp på el-delen, så en uddybende forklaring på ja/nej ville jeg være taknemlig for.    

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  
Køre motoren nemt nok rundt hvis du drejer den med hånden?

Vi prøver igen, i morgen --
Ja, det vil jeg mene - jeg kan i hvert fald dreje det rundt. Men jeg har jo ikke nogen reference ift. hvor nemt den skal kunne dreje.
  Det virker heller ikke til der er slør i akslen i det forreste leje. Planen er at tage ventilationsskjoldet af og se om det bagerste leje måske er gået.  
At motoren larmer men kan køre på en 16A sikring tyder på et eller begge defekte lejer. Jeg ville skifte begge lejer. Den type motor bør være næsten lydløs, når den kører uden belastning. 
Du har vist en motor med samme ydelse, men med et lidt større forbrug på ca. 0,5 A. Har du prøvet om den kan starte på de 10A? Sikringen på 10A er nok lige i underkanten af sikring for startstrømmen, der er på ca. 32A. Installationen ser ud til at være af en årgang, hvor man ustraffet kunne sætte 13A sikringer i gruppen.

fase
@Fabrin
Det du skriver underbygger vel også min teori med at et eller to defekte lejer øger startstrømmen og derved springer de 10 amp sikringer? 
Prøver de nye motor i weekenden og kan de køre på de 10 amp sætter jeg den på kløveren. Så kan jeg efterfølgende renovere den gamle motor. Så kan jeg sælge den eller stille den på hylden. 
Prøv at skru dækslet af til ledningsforbindelserne, lugter der brændt er den nok ​en vikling der er ved at brænde af, så larmer motoren også..
Er det den samme sikring der springer hver gang?

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Ja, det er altid den samme sikring.. 
mjo skrev den 09-01-2025 14:47:21

Ja, det er altid den samme sikring.. 

Når det er den samme sikring hver gang, tyder det på en fejl/kortslutning i viklingen. Det kan næppe betale sig at få motoren repareret. Så erstat den med den du har, og prøv om ikke det fungerer.

fase
Tak for svar begge 2! Jeg prøver at tilslutte min "nye" motor og ser om det løser problemet - det kan ikke tage mange minutter at smide et kabel på den og teste den af. 
@S. Fabrin, hvis det er en fejl på viklingen, burde den så ikke også slå ud i min 16A da jeg testede den der? 
S. Fabrin, hvis det er en fejl på viklingen, burde den så ikke også slå ud i min 16A da jeg testede den der?
Det kommer lidt an på hvad fejlen består i.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis