Hej
Min nabo (en ældre herre) har pludselig fået problemer med sin brændekløver. Han fyre med træ og kløver normalvis 30 rm træ om året, så han er afhængig af skidtet. Han er ikke så teknisk, så jeg har lovet at kigge på det for ham.
Først lidt forklaring og så kommer spørgsmålene bagefter som jeg håber i kan være behjælpelige med. Brændekløveren er med hydralik og der er tilsluttet en 4 KW motor ( billede 1). Den er koblet på et gammel dags kraftstik ( billede 2) som køre på 10A sikringer ( Billede 3). Motor og hydralik pumpe er forbundet med en klokobling.
Nu er sikringen begynd at gå når han starter motoren op, dette sker med det samme.
Vi har prøvet at koble den på en 16A kraftstik hos mig og her køre den, men den larmer.
Jeg kiggede på klokobling og kunne se at plast stjernen i koblingen var væk og det var metal mod metal - og dette havde gnavet godt på hinanden. Min første tanke var derfor at motoren ved opstart trak for høj strøm til hans 10A, grundet kobling. Vi prøvede at starte motor uden kobling og last, men sikringen gik stadigvæk.
Nu overvejer jeg derfor om det er motor der er defekt (fx leje) og den derfor trækker for høj start strøm til de 10 A.
Hvad tænker i om ovenstående?
Jeg har skaffet en "ny" motor (billede 4) som umiddelbart ligner de samme specifikationer, dog er den - vil jeg kunne køre den på de 10 amp? Jeg er ikke vildt skarp på el-delen, så en uddybende forklaring på ja/nej ville jeg være taknemlig for.