Kan FJVR termostater skiftes til mere moderne systemer?

Hej alle. Vi har netop købt et hus fra 1978. Radiatorerne er af ældre dato og har FJVR termostater. Kan man skifte disse ud med mere tidssvarende ventiler så man kan tilkoble moderne termostater, eller skal man så have skiftet hele systemet inkl. hvad end der forsyner os med varme (vi har fjernvarme)?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud til at FJVR termostater er returtermostater. Har du ikke en termostat på fremløbet til dine radiatorer. Du skulle vel ikke have et billede af radiator med termostat.

fase
Vores radiatorer ser sådan ud. Ganske rigtigt er det returtermostater som sidder nede til højre. Jeg kan ikke bruge de smart-termostater jeg havde før jeg købte huset for de skal sidde på det rør der går ind (til venstre). Tænker på om man bare kan sløjfe de nuværende termostater og installere nyere termostater (f.eks. RA-U) på det andet rør.
Du behøver ikke sløjfe de nuværende termostater, der i øvrigt ikke måler på rumtemperaturen men på returtemperaturen. Hvis du vil sætte nye termostater på fremløbet kan du gøre det. Det vil nok kræve nogen ændring af fremløbet, hvis det er koblet på i bunden af radiatoren. Du kan godt montere de termostater, du har foreslået, på  fremløbet.

fase
Du kan ikke umiddelbart skifte til smart termostater. De passer ikke på. Finder du en 3D-printet adaptor løber du måske ind i næste problem, at smart termostaten ikke er kraftig nok til returtermostaterne.

Jeg ville ikke være ked af returtermostater, jeg synes at de virker fint. Man skal blot være opmærksom på at de skal justeres på et ganske lille område. Dem jeg har haft var det mellem 1,5 og 2,5. Så højest justere en 1/4 enhed og vente på hvad om det er godt nok. Radiatorer med returventiler reagerer lidt langsommere end den type der styres af luften. Når det er et nyt hus i har købt, ville jeg lige vente et år, inden jeg ville tage beslutning om ombygning af radiatorsystemet.

Smart-termostater er nok noget af af det mest misforståede gadgets der findes. Det er ikke en hurtigt virkede elektronisk termostat. For at få god batterilevetid, er de lavet som en almindelig luftstyret termostart med motor regulering, Det eneste man får er en skala i grader i stedet for tal mellem 1 og 5. Forhandlerne slår meget på at man kan lave natsænkning, men i et moderne velisoleret hus, har det meget lidt værdi. De fleste installationer af smart termostater, vil ikke spare noget, blot have en ekstraudgift til batterier.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis