Revnet støbejernslåge i masseovn

Hej

Vi har en masseovn hvor der er en støbejernslåge fra en Morsø 1510 brændeovn. Nu er den del der holder lågerne revnet i den ene side, og revnen åbner og lukker sig når der fyres i ovnen. Det vil kræve ret meget at skifte den, da nogle af stenene i ovnen skal tages ud, der skal findes en låge i samme størrelse (og den er der ikke mange af.... Det var ikke en brændeovn der blev solgt mange af i DK),- og efter skiftning der skal lermørtlen tørre i nogle uger før at vi kan bruge ovnen igen. Og det er vores eneste varmekilde i den del af huset. 
Spørgsmålet er: 
Kan vi fyre videre og vente med at skifte lågen til sommer hvor vi ikke bruger ovnen,- eller er der risiko for at den revner flere steder.... 
Kan vi fæstne lågen oven over revnen i masseovnens kerne,- Den er fæstnet lige under (se billeder),- og dermed får stoppet udviklingen af flere revner. 
Hvad hvis jeg finder et stykke støbejern, og skruer det i lågen, over og under revnen. Kan det holdet det på plads, eller vil det bare svække det, med risiko for at det revner andre steder. 
Jeg regner ikke med at det kan svejses... Slet ikke uden at tage lågen ud..? 

Se billeder af revnen

Ser frem til at få konstruktiv input
Mvh Jan
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt svejses med autogen, tig eller elektroder, hvis man ved hvordan man gør.
Jeg ville forsøge at finde et lokalt smedefirma og få dem til at reparere, da det vil se forfærdeligt ud med en lap udenpå.

Selvbygger med stort S. 
Hej. 
Tak for svar
Problemet er så bare at jeg skal have lågen ud.... Og det er et kæmpe arbejde. Jeg skal have fjernet en stor del af fronten af selve ovnen. men i yderste konsekvens må jeg jo gøre det... 
Mvh Jan

jancar1 skrev den 08-01-2025 10:19:03

Hej. 
Tak for svar
Problemet er så bare at jeg skal have lågen ud.... Og det er et kæmpe arbejde. Jeg skal have fjernet en stor del af fronten af selve ovnen. men i yderste konsekvens må jeg jo gøre det... 
Mvh Jan

Hvorfor skulle man ikke kunne lave en reperationssvejsning mens den sidder i?

De fleste smedefirmaer har da servicevogne at køre rundt i. 

Selvbygger med stort S. 
For mig at se er det rammen der er revnet og ikke lågerne. Jeg tror at du kan pille lågerne af og så få en smed til at skære revnen op og svejse den tæt igen. Med et meget begrænset kendskab til svejsning i støbejern, udover at det ikke er helt nemt, så tror jeg at mange smede/svejsere synes at det er en god opgave. -Ikke at det nødvendigvis bliver billigere af den grund 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
hej

ja det er rammen,- og ja lågerne kan nemt tages af. 

jeg må hører en smed mht svejsning. Det gør ikke noget at det kan ses udefra, og evt er lidt grimt, hvis det skulle ende med det. Bare jeg ikke skal til at skille ovnen ad.....  Det var vildt nok at bygge den første gang. 
Hvis jeg får den svejst, så sætter jeg noget skamolplade, indenfor, der hvor den er mest udsat for ild, lige bag rammen. 

Endnu en gang tak for svar
Annonce
Du kan godt få den repareret på stedet, jeg ville ikke få den  svejset, men få den slagloddet, det er langt den bedste metode til reparation af tyndt støbejern.

Men synes nu ikke den revne ser bekymrende ud, var det mig ville jeg få bagsiden beskyttet med noget ildfast ler eller skamolplade, når fyrings sæsongen er slut.

Der er sandsynligvis lige voldsom nok varme fra masseovnen, og sikkert mere en støbejernsrammen er beregnet til, og får du revnen svejset/slagloddet risikere du bare den revner igen, nu revnen er der har den mulighed for at udvide sig lidt..

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens

nej revnen er ikke slem når der ikke er ild,- Men i går der åbnede den sig pænt meget da vi fyrede, og hvis den nu revner at andet sted også.... så har vi balladen... 
Jeg sætter skamolplade ind. Ildfast ler kan rent praktisk ikke lade sig gøre lide bag rammen. Jeg skal bare undgå at skamolen skubber til rammen når der fyres ,- Skamol siger at det godt kan arbejde lidt ved opvarmning, Så skal lige finde ud af hvordan det skal gøres. 

Holder slaglodning til samme temp, som svejsning? 

Og ja, det er rigtigt at temp i en masseovn er højere end i en brændeovn, så en støbejernslåge er nok ikke det mest optimale. Men det var det den blev bygget med i sin tid. Og det vil være svært at finde en anden type låge/ramme med samme mål. 
Mvh Jan
Uanset om det er svejsning eller slaglodning skal metallet være opvarmet godt i forvejen, gerne til en 2-300 grader.

Slaglodning bliver ikke så varmt, og smelter ikke selve støbejernet, men laver en utrolig stærk forbindelse, og ofte stærkere end en svejsning..
Afhængig af hvilket slaglod man bruger er smeltepunktet  fra 450 og optil 1000 grader c.

Ved svejsning af støbejern, er der stor risiko for at der komme en ny revne lige ved siden af svejsningen, da støbejernet ændre struktur og bliver hårdere.

Efter en svejsning eller slaglod skal metallet køle langsomt ned, men det kan du jo nok klare med en god opfyring i ovnen.

Man kunne måske også skrue en forstærkning af støbejern på bagsiden, så der kun kommer et par skruer der er synlig på ydersiden??

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens

Har tænkt på den sidste løsning. Og så huller der er lidt større end selve bolten jeg bruger, så den ikke flækker støbejernet når det hele bliver varmt. Er bare lidt nervøs for om et hul til boltene vil svække rammen yderligere.  Jeg tror faktisk at jeg har et par støbejernsbolte liggende et sted. 
Tak for input. Jeg går lidt i tænkebox og prøver at finde en kombination af en løsning der forhåbentlig  holder, og som ikke bevirker at jeg skal have ovnen skildt ad. 
Måske forsøger jeg med en skamolplade bagved først, for at se om det kan isolere så meget at hullet ikke åbner sig så meget når jeg fyrer. 
Mvh Jan
Hej igen
Som i kan se, så er rammen skruet fast i selve kernen på ovnen, lige nedenfor revnen,- ude i højre side. Jeg tror jeg først forsøger mig med at sætte en skrue i, i samme del af rammen, men ovenfor revnen. Og så isolere med skamolplade som skrevet i sidste svar. 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis