udveksling bjælke - kloakrør op gennem...

Hej.
Jeg vil høre om I har gode forslag til hvordan jeg bedst får mit Ø110 kloakrør op gennem en etageaadskillelsesbjælke. Der skal være bad/toilet på 1. sal.

(Jeg kan køre den kloakrør udenom bjælken, men så kommer loftshøjden nedenunder til at skulle sænkes og der kommer flere bøjninger på røret der skal ind til væggen igen på 1. sal)

Så her vil jeg helst have ideer til hvordan jeg får udvekslet hvis jeg skærer ud til røret direkte op gennem bjælken. Har rettet bjælkerne op med 45x145 spærtræ som stikker ca 4-6 cm op over bjælken der - så har ca 9cm direkte ind på. De er fasgjort med 8x120mm montageskruer med stort hoved pr 60cm. 

En mulighed er at skøre/bore hul til kloakrøret - så er der ca 6 cm tilbage af bjælken i bredden der.
Så ville jeg erstatte spærtræet af stærkere tømmer (feks noget LVL som jeg har liggende) - 2stk limet og sømmet sammen så de bliver 90x145mm og lade dette stykke gå feks 1m ud på begge sider af hullet og monteret det ind i den eksisterende bjælke med nogle krafte franske skruer på feks 16x220. 

Hvad siger I?

Lidt billeder og skitser vedlagt.

Pft ​:-)

Tak
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det burde ikke være et problem..
Jeg ville fjerne det spærtræ der går vinkelret ind på, og så ligge en forstærkning der breder sig over 2 fag. (og selvfølgelig genmontere montere spærtræet efterfølgende)




Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 07-01-2025 21:44:18

Det burde ikke være et problem..
Jeg ville fjerne det spærtræ der går vinkelret ind på, og så ligge en forstærkning der breder sig over 2 fag. (og selv montere spærtræet efterfølgende)



Tak for svar. 

 

Du kan også hugge den ind i murstensvæggen, så du kører den bag om bjælken med nogle bøjninger.
Sådan fik jeg selv løst et tilsvarende problem.
jenshøj skrev den 07-01-2025 22:02:11

Du kan også hugge den ind i murstensvæggen, så du kører den bag om bjælken med nogle bøjninger.
Sådan fik jeg selv løst et tilsvarende problem.

 Jep, klart en mulighed. Tror nu hellere jeg vil have det lige rør. 

Du har jo allerede forstærket bjælken ved at skrue det spærtræ på siden til opretning.

Jeg ville forudsat, det er ordentlig fastgjort til det gamle tømmer, ikke have nogen betænkeligheder ved at bore hullet uden yderligere forstærkninger.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 08-01-2025 07:31:57

Du har jo allerede forstærket bjælken ved at skrue det spærtræ på siden til opretning.

Jeg ville forudsat, det er ordentlig fastgjort til det gamle tømmer, ikke have nogen betænkeligheder ved at bore hullet uden yderligere forstærkninger.

 Tak. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis