Ovn og airfryer strømforbrug?

Hej
Jeg har købt en energimåler. (100kr)
Jeg vil gerne sammenligne KW, når jeg steger en hel kylling i ovnen og i airfryer, men jeg har ikke tænkt på at mit komfur er med flere faser, så jeg kan ikke bruge energimåleren til det.

Jeg har på fornemmelsen at airfryer varmelegeme er tændt hele tiden. 
Men i ovnen er der mange stålplader som holder på varmen og man kan se på lampen at den tænder og slukker varmelegeme med et par minutters mellemrum.
Så det er ikke sikkert at airfryer bruger mindre strøm i løbet af 1 time - det vil jeg gerne finde ud af. 
Har lige målt Mikroovn og den bruger ca, 1,3KW i den tid den "brummer".

Hvordan kan jeg måle KW på komfur/ovn?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ovnen er sikkert kun koblet til én fase, så i princippet er det muligt at måle, men det kræver at man kan tilgå og omkoble forsyningsledningerne.
Det letteste er at slukke for alt andet i gruppetavlen - aflæse elmåler - stege kyllingen - aflæst elmåler - tænde for ​alt andet igen.

Men der er ​jo mange andre, som har målt det samme, så det aller letteste er at læse deres tests. F.eks.
https://taenk.dk/forbrugerliv/mad-og-indkoeb/saa-meget-stroem-bruger-du-paa-tilberede-en-kylling

​I følge den ​test skal du stege 100 kyllinger, før din energimåler er tjent ​hjem.
jenshøj skrev den 07-01-2025 21:10:20

I følge den test skal du stege 100 kyllinger, før din energimåler er tjent hjem.

Og rigtig rigtig rigtig mange, før selve airfryeren er tjent hjem (hvis den da ikke er brændt af langt forinden) 

Tak  jenshøj. 
Jeg har afbrudt strømmen, til køleskab, internet, og alt andet, så der kun har været komfur og ovnen tilsluttet. 
Jeg har taget billeder af alle 10 menu punkter som elmåleren viser. Så har jeg forvarmet ovnen til 200 grader med luftvarme ( det har taget 15 min) og har lagt en hel kylling ind i ovnen i 1 time. Med hasselback kartofler og et par store gulerødder.
Varmelegeme tænder og slukker og det har jeg også taget et billede af.  
Men alle de menu menu punkter er jeg ikke helt sikker på hvad de viser. 
Det ser ud til at jeg har brugt  "2"  enheder af et eller andet.   Er det så 2 Kwh?

Jep, du har brugt 2 kWh på den time.
Man kan dog hurtigt købe sig fattig i dimser som kan måle hvor man kan spare lidt strøm, og pludselig har man brugt flere penge på dimserne end det der måtte være sparet.
Mit råd, lav kyllingen der hvor du synes den smager bedst.

Vi har et større hus og al verdens el apparater, vi sparer ikke men bruger helt alm sund fornuft, og har brugt 2831 kWh hele sidste år. Så er der andre steder jeg hellere vil bruge min energi på at spare hvor slutresultatet også rykker mere. 
Din 1-fase måler viser 1295W alias ca 1,3kW. Det er effekten.
Du ønsker at finde antal kWh som er energiforbruget, det får du ved at gange W med antal timer. Hvis det tager 45 min. at tilberede retten i airfryeren koster det altså 1,295 x 0,75 = 0,971 kWh.
Eller også måler den Wh og viser kun W🥴

Ovnen ser ud til at have brugt 2kWh, men jeg tænker at det nok er et sted mellem 1,5 og 2,5 der brugt, og så afrundet til displayet. Så der skal nok køres nogen stegninger før du kan regne på det.

Så kommer næste del af regnskabet, hvor meget sparer du? Lad os sige du med airfryeren sparer 100 kWh i løbet af et år. Af de 100 forbruges de 65 måske i fyringssæsonen. Næsten alle 65 hjælper med at varme huset, og spares derved i jeres opvarmningsregnskab, hvilket altså skal trækkes fra gevinsten i første regnskab. Hvis i ikke har elvarme bliver det lidt kompliceret. Hvis i har varme rester der lægges i køleskabet bliver det igen lidt sværere😂

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
JohnLarsen skrev den 11-01-2025 01:12:09

Din 1-fase måler viser 1295W alias ca 1,3kW. Det er effekten.
Du ønsker at finde antal kWh som er energiforbruget, det får du ved at gange W med antal timer. Hvis det tager 45 min. at tilberede retten i airfryeren koster det altså 1,295 x 0,75 = 0,971 kWh.
Eller også måler den Wh og viser kun W🥴

Ovnen ser ud til at have brugt 2kWh, men jeg tænker at det nok er et sted mellem 1,5 og 2,5 der brugt, og så afrundet til displayet. Så der skal nok køres nogen stegninger før du kan regne på det.

Så kommer næste del af regnskabet, hvor meget sparer du? Lad os sige du med airfryeren sparer 100 kWh i løbet af et år. Af de 100 forbruges de 65 måske i fyringssæsonen. Næsten alle 65 hjælper med at varme huset, og spares derved i jeres opvarmningsregnskab, hvilket altså skal trækkes fra gevinsten i første regnskab. Hvis i ikke har elvarme bliver det lidt kompliceret. Hvis i har varme rester der lægges i køleskabet bliver det igen lidt sværere😂

John, du glemmer her det vigtigste. 

Nemlig hvor mange flasker rødvin det giver i besparelse? 
 John, du glemmer her det vigtigste. 
Nemlig hvor mange flasker rødvin det giver i besparelse? 

Antallet af flasker rødvin i besparelse er helt afhængig af prisen på rødvinen, men er sikkert til at overse.      .

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis