Hvorfor sker det her?

Endnu et kælderspørgsmål, som jeg ikke har kunnet finde svar på…

Jeg bor i et hus fra 1940. Min mand er igang med at renovere vores kælder. Han har brugt Skalflex produkter. Senest multitæt (vi er ikke kommet længere). I forbindelse med de 30 mm regn, som er faldet i dag, observerer jeg at hjørnerne ser sådan ud (se billeder - de er våde og glinsende).
Jeg ved ikke, hvad synderen er. Det er ved vores “lave” bagindgang.

Der er nogle afløb omkring huset, som er fyldt op af blade, som min mand i skrivende stund er igang med at rense. Men kan det være dem? Eller er det jorden omkring huset, som ikke dræner godt nok? Eller skal soklen graves fri og lappes for utætheder?

Som det fremgår er jeg totalt uvidende og lost og håber på input. I har før læst husmysterier for mig. 😃
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En sokkel fra 1940 er piv-utæt ift vand, forstoppelse i nedløb giver en masse overfladevand som opfugter jorden og jeres kældervæg.
Det der virker er et omfangsdræn så vand har en lettere vej ned end ind igennem jeres kældervæg, indvendig tætning vil kun have begrænset effekt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar! Dejligt med en vidensbanken herinde.

Hvad med at skifte den meget lerede jord omkring soklen ud med hurtigtdrænende grus? Vil det mon hjælpe? 
Hvor skal vandet så 'gå hen' når det når til bunden?...

Det er der drænet kommer ind, en del af løsningen er, som du også selv er inde på, at vandet lettere skal kunne dræne nedad end ind igennem kældervæggen. Mange steder vælger man også at efterisolere udvendigt samt sætte grundmursplade på ydersiden når man nu alligevel har jorden væk.

/BOFH 

Det lyder som om, vi ikke kommer uden om et omfangsdræn. Dét tilbud, jeg fik på det, for omkring et år siden, var ret pebret. (600.000 kr.), så jeg tænker, at vi lige ser, om det hjælper, at vi har tømt nedløbsrøret for flere spandfulde blade og småsten og renset tagvandsbrønden for dobbelt så meget… og ellers må vi tømme sparegrisen. ;-)
Tak for dit input! 
Mindre kan nogen gange også gøre det, forstoppede nedløbsrør et godt sted at starte. 
Andre tiltag er måske også muligt, ved en bekendt var lerlaget ca en meter tykt så han løste den tilbagevendende oversvømmelse af sin have vha mange punktdræn (et for ca hver 5m2). En weekend med leje af en minigraver med jordauger og noget tæpperør + småsten til hullerne var hvad det kostede.

/BOFH 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis