Terrasse - hjælp til konstruktion

Hej LDS mennesker.

Jeg er igang med at tegne terrasse, men har brug for lidt hjælp til hvordan jeg kan lave underliggende konstruktion så terrassen og brædderne går på langs af huset, hele vejen - også rundt om karnappen. Hvordan skal jeg lave konstruktionen ved karnappen, og ved det den "lille terrassedør"? 

Håber I vil hjælpe.

Målene er på tegningen.

Mvh It-manden :) 


Jeg kan læse en masse om teori bag håndværk - men at lave det, er jeg elendig til. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rød er spær/strøer, blå er dine brædder. Gul er en  en rem/spærtræ skruet mod husets sokkel. Overkant rem og bjælker/strøer skal være i samme niveau så du har noget at skrue i hele vejen.

/BOFH





Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 06-01-2025 21:08:33

Rød er spær/strøer, blå er dine brædder. Gul er en  en rem/spærtræ skruet mod husets sokkel. Overkant rem og bjælker/strøer skal være i samme niveau så du har noget at skrue i hele vejen.

/BOFH




 Hej BOFH

Tak fordi du giver dig tid til at svare. Det er præcis på samme måde jeg havde forestillet mig strøerne også skulle gå, men havde forestillet mig en rem for enden af strøerne, ud mod græsset? 
Og så havde jeg tænkt at bruge bjælke sko på soklen af huset istedet for en rem? Hvad er fordelen ved at lave en rem langs husets sokkel istedet for bjælkesko?

Mvh It-manden

Jeg kan læse en masse om teori bag håndværk - men at lave det, er jeg elendig til. 
It-manden skrev den 06-01-2025 21:46:09

BOFH skrev den 06-01-2025 21:08:33

Rød er spær/strøer, blå er dine brædder. Gul er en  en rem/spærtræ skruet mod husets sokkel. Overkant rem og bjælker/strøer skal være i samme niveau så du har noget at skrue i hele vejen.

/BOFH




 Hej BOFH

Tak fordi du giver dig tid til at svare. Det er præcis på samme måde jeg havde forestillet mig strøerne også skulle gå, men havde forestillet mig en rem for enden af strøerne, ud mod græsset?
Og så havde jeg tænkt at bruge bjælke sko på soklen af huset istedet for en rem? Hvad er fordelen ved at lave en rem langs husets sokkel istedet for bjælkesko?

Mvh It-manden

 Remmen er enklere at sætte fast i vater og derpå sætte bjælkesko med beslag skruer hvor den nu skal sidde. 

HrT skrev den 06-01-2025 22:52:59


Tak fordi du giver dig tid til at svare. Det er præcis på samme måde jeg havde forestillet mig strøerne også skulle gå, men havde forestillet mig en rem for enden af strøerne, ud mod græsset?
Og så havde jeg tænkt at bruge bjælke sko på soklen af huset istedet for en rem? Hvad er fordelen ved at lave en rem langs husets sokkel istedet for bjælkesko?

Mvh It-manden

 Remmen er enklere at sætte fast i vater og derpå sætte bjælkesko med beslag skruer hvor den nu skal sidde. 

Nemlig. Svært at bore så mange huller præcist i en sokkel.

Til afdækning af spærender bruger du samme brædder som du lægger på terrassen, det er en kønnere afdækning. Afhængig af længden skal der være nogle mellemstykker imellem dine bjælker for at forhindre at de vrider og kæntrer, afstand for støtterne er lidt afhængig af hvilken dimension du vil/skal bygge i.
Spær/strøer skal typisk understøttes for hver 2-3m, indbyrdes afstand mellem bjælkerne afhænger af dit valg af brædder, jo tykkere brædder jo større afstand, typisk 40-60cm.
Terrassebrædder er udendørs gulv som kræver relativt meget vedligehold, hvis du ikke kan acceptere det skal du købe komposit (dyrt).
Uagtet så vil der ad åre opstå skader, udfald eller en brædde der udvikler en grim flækrevne, så vær sikker på at du kan skaffe en erstatning der ligner de originale. Og hvis du vælger træ så køb skruer der er tykkere end de helt billige i 4mm, så er chancen for at hovedet sprænger af mindre, når den skal skrues op engang i fremtiden. 
Hvis du skal have lys/strøm ved enden/kanten af din terrasse så er det nemmest at tænke over den del inden brædderne er lagt på 😉

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

HrT skrev den 06-01-2025 22:52:59

It-manden skrev den 06-01-2025 21:46:09

BOFH skrev den 06-01-2025 21:08:33

Rød er spær/strøer, blå er dine brædder. Gul er en  en rem/spærtræ skruet mod husets sokkel. Overkant rem og bjælker/strøer skal være i samme niveau så du har noget at skrue i hele vejen.

/BOFH




 Hej BOFH

Tak fordi du giver dig tid til at svare. Det er præcis på samme måde jeg havde forestillet mig strøerne også skulle gå, men havde forestillet mig en rem for enden af strøerne, ud mod græsset?
Og så havde jeg tænkt at bruge bjælke sko på soklen af huset istedet for en rem? Hvad er fordelen ved at lave en rem langs husets sokkel istedet for bjælkesko?

Mvh It-manden

 Remmen er enklere at sætte fast i vater og derpå sætte bjælkesko med beslag skruer hvor den nu skal sidde. 

 Ville man skrue remmen fast med betonskruer, og bjælke skoene fast i træet, eller skal de også skrues fast til fundamentet? 


Jeg kan læse en masse om teori bag håndværk - men at lave det, er jeg elendig til. 
Annonce
BOFH skrev den 07-01-2025 00:22:39

HrT skrev den 06-01-2025 22:52:59


Tak fordi du giver dig tid til at svare. Det er præcis på samme måde jeg havde forestillet mig strøerne også skulle gå, men havde forestillet mig en rem for enden af strøerne, ud mod græsset?
Og så havde jeg tænkt at bruge bjælke sko på soklen af huset istedet for en rem? Hvad er fordelen ved at lave en rem langs husets sokkel istedet for bjælkesko?

Mvh It-manden

 Remmen er enklere at sætte fast i vater og derpå sætte bjælkesko med beslag skruer hvor den nu skal sidde. 

Nemlig. Svært at bore så mange huller præcist i en sokkel.

Til afdækning af spærender bruger du samme brædder som du lægger på terrassen, det er en kønnere afdækning. Afhængig af længden skal der være nogle mellemstykker imellem dine bjælker for at forhindre at de vrider og kæntrer, afstand for støtterne er lidt afhængig af hvilken dimension du vil/skal bygge i.
Spær/strøer skal typisk understøttes for hver 2-3m, indbyrdes afstand mellem bjælkerne afhænger af dit valg af brædder, jo tykkere brædder jo større afstand, typisk 40-60cm.
Terrassebrædder er udendørs gulv som kræver relativt meget vedligehold, hvis du ikke kan acceptere det skal du købe komposit (dyrt).
Uagtet så vil der ad åre opstå skader, udfald eller en brædde der udvikler en grim flækrevne, så vær sikker på at du kan skaffe en erstatning der ligner de originale. Og hvis du vælger træ så køb skruer der er tykkere end de helt billige i 4mm, så er chancen for at hovedet sprænger af mindre, når den skal skrues op engang i fremtiden. 
Hvis du skal have lys/strøm ved enden/kanten af din terrasse så er det nemmest at tænke over den del inden brædderne er lagt på 😉

/BOFH 

 Planen var med 45 cm afstand, og klodses op med kiler på fliserne, og så støbe ude i græsset. Har intet imod vedligehold af terrassen. Det er ligesom alt andet i et hus med have. 


Har kigget på nkts skjulte montering og deres skruer også. Tænkte jeg ville være fint på thermowood - det er blødt nok træ. 👍 

Jeg kan læse en masse om teori bag håndværk - men at lave det, er jeg elendig til. 
It-manden skrev den 07-01-2025 07:10:02

HrT skrev den 06-01-2025 22:52:59

It-manden skrev den 06-01-2025 21:46:09

BOFH skrev den 06-01-2025 21:08:33

Rød er spær/strøer, blå er dine brædder. Gul er en  en rem/spærtræ skruet mod husets sokkel. Overkant rem og bjælker/strøer skal være i samme niveau så du har noget at skrue i hele vejen.

/BOFH




 Hej BOFH

Tak fordi du giver dig tid til at svare. Det er præcis på samme måde jeg havde forestillet mig strøerne også skulle gå, men havde forestillet mig en rem for enden af strøerne, ud mod græsset?
Og så havde jeg tænkt at bruge bjælke sko på soklen af huset istedet for en rem? Hvad er fordelen ved at lave en rem langs husets sokkel istedet for bjælkesko?

Mvh It-manden

 Remmen er enklere at sætte fast i vater og derpå sætte bjælkesko med beslag skruer hvor den nu skal sidde. 

 Ville man skrue remmen fast med betonskruer, og bjælke skoene fast i træet, eller skal de også skrues fast til fundamentet? 

 Tror der er rimelig frit slag ift det. Blot at skruerne er vejrbestandige. Afhænger jo også af om det er mursten, leca eller andet der skal skrues i. 


Bjælkesko kan monteres direkte i remmen ved hjælp af beslagskruer. Du får glæde af en slagnøgle :)
HrT skrev den 07-01-2025 08:18:56

It-manden skrev den 07-01-2025 07:10:02

HrT skrev den 06-01-2025 22:52:59

It-manden skrev den 06-01-2025 21:46:09

BOFH skrev den 06-01-2025 21:08:33

Rød er spær/strøer, blå er dine brædder. Gul er en  en rem/spærtræ skruet mod husets sokkel. Overkant rem og bjælker/strøer skal være i samme niveau så du har noget at skrue i hele vejen.

/BOFH




 Hej BOFH

Tak fordi du giver dig tid til at svare. Det er præcis på samme måde jeg havde forestillet mig strøerne også skulle gå, men havde forestillet mig en rem for enden af strøerne, ud mod græsset?
Og så havde jeg tænkt at bruge bjælke sko på soklen af huset istedet for en rem? Hvad er fordelen ved at lave en rem langs husets sokkel istedet for bjælkesko?

Mvh It-manden

 Remmen er enklere at sætte fast i vater og derpå sætte bjælkesko med beslag skruer hvor den nu skal sidde. 

 Ville man skrue remmen fast med betonskruer, og bjælke skoene fast i træet, eller skal de også skrues fast til fundamentet? 

 Tror der er rimelig frit slag ift det. Blot at skruerne er vejrbestandige. Afhænger jo også af om det er mursten, leca eller andet der skal skrues i. 


Bjælkesko kan monteres direkte i remmen ved hjælp af beslagskruer. Du får glæde af en slagnøgle :)

 Jeg har en slagboremaskine fra Makita - den tænker jeg godt kan gå an til det her projekt. 👍 


Jeg kan læse en masse om teori bag håndværk - men at lave det, er jeg elendig til. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også