HrT skrev den 06-01-2025 22:52:59
Tak fordi du giver dig tid til at svare. Det er præcis på samme måde jeg havde forestillet mig strøerne også skulle gå, men havde forestillet mig en rem for enden af strøerne, ud mod græsset?
Og så havde jeg tænkt at bruge bjælke sko på soklen af huset istedet for en rem? Hvad er fordelen ved at lave en rem langs husets sokkel istedet for bjælkesko?
Mvh It-manden
Remmen er enklere at sætte fast i vater og derpå sætte bjælkesko med beslag skruer hvor den nu skal sidde.
Nemlig. Svært at bore så mange huller præcist i en sokkel.
Til afdækning af spærender bruger du samme brædder som du lægger på terrassen, det er en kønnere afdækning. Afhængig af længden skal der være nogle mellemstykker imellem dine bjælker for at forhindre at de vrider og kæntrer, afstand for støtterne er lidt afhængig af hvilken dimension du vil/skal bygge i.
Spær/strøer skal typisk understøttes for hver 2-3m, indbyrdes afstand mellem bjælkerne afhænger af dit valg af brædder, jo tykkere brædder jo større afstand, typisk 40-60cm.
Terrassebrædder er udendørs gulv som kræver relativt meget vedligehold, hvis du ikke kan acceptere det skal du købe komposit (dyrt).
Uagtet så vil der ad åre opstå skader, udfald eller en brædde der udvikler en grim flækrevne, så vær sikker på at du kan skaffe en erstatning der ligner de originale. Og hvis du vælger træ så køb skruer der er tykkere end de helt billige i 4mm, så er chancen for at hovedet sprænger af mindre, når den skal skrues op engang i fremtiden.
Hvis du skal have lys/strøm ved enden/kanten af din terrasse så er det nemmest at tænke over den del inden brædderne er lagt på 😉
/BOFH