Træk fodpanel på nyt byg

Hej,
Vi har lavet en tilbygning (hvor der er krybekælder under) og lige pt. er der en stor åbning til udenfor nu hvor der skal monteres en låge så man kan komme i krybekælderen. Jeg har lagt dampspære under gulvet og brugt folieklæber men jeg har ikke kørt folien helt op til fodpanelet men til de fræsede plader til gulvarmen. I går da det blæste kunne jeg mærke træk i det ene værelse under fodpanelerne, jeg må have været dårligt til at lægge dampspæren på med folieklæberen. Er det "bare" at pille det hele op igen og lægge damspærre folien ordneligt på eller hvad ville i gøre ? Skal jeg håbe på at det ikke blæser så meget hvis jeg monterer ​lågen på ​?

/john
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke din dampspærre der skal tætne mod blæst.
Enten er isoleringen dårligt udført, ellers er der ikke tætnet mellem fundament og vægge.

Selvbygger med stort S. 
Hmm isoleringen kan jeg jo godt komme til fra krybekælderen. Der er 30cm isolering i gulv men der kan jo ikke komme træk kun fra krybekælderen hvertfald i mit hoved. Jeg er ikke sikker jeg forstår hvad du mener ? Har du mulighed for at forklare mere ? Jeg troede at dampspærren beskyttede mod træk. Hvordan kan isoleringen gøre det tæt ?
Det jeg mente er at selv om der ingen isolering var så ville det ikke blæse ind hvis dampspæren var tætnet korrekt sådan ser jeg det i mit hoved men jeg kan jo tage fejl.
Her er et billede af det "hul" der er lige pt under krybekælderen som jeg endnu ikke har lukket (der skal være en låge så jeg kan komme ind i krybekælderen udefra)
john79 skrev den 06-01-2025 11:21:53

Det jeg mente er at selv om der ingen isolering var så ville det ikke blæse ind hvis dampspæren var tætnet korrekt sådan ser jeg det i mit hoved men jeg kan jo tage fejl.

Ja, hvis dampspærren var 100 % tæt ville det ikke direkte blæse ind, men det svarer fortsat til 0 mm isolering.

Mht. tætning mellem fundament og ydermur gik jeg udfra det var et træhus, da der normalt ikke er nogen der bygger murstenshuse med krybekælder længere.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Korrekt omkring krybekælder men har du nogle bud om det kan repareres på en måde ? Det nemmeste vil være at give fodpanelerne akryl, og så lukke det hul til krybekælderen. Måske vil det hjælpe nok ? Det vil stadigvæk blæse under gulvet og der vil være tab ved gulvvarmen men hvor meget ved jeg ikke.  
Søm vindspærre plader på nedenunder dine gulvspær.

Selvbygger med stort S. 
God ide, lige pt har jeg et finmasket hønsenet. Skal vindspærre pladen så gå ned på væggen i krybekælderen og hvordan gør man det tæt ? Jeg har aldrig arbejdet med vindspære plader, er de hårde eller bløde ?
Jeg ved ikke om en vindspære eller vindpap kunne også være en løsning ?

Jeg kom til at tænke på at måske er problemet at der ikke er dampspærre under de indvendige vægge og det så kommer ind der og kommer derefter op hvor det kan hvilket er fodpaneler ? Ved ikke om den konstruktion skulle være lavet anderledes f.eks lagt dampspærre under de indvendige vægge ?

Jeg har vedhæftet et par billeder fra bygge processen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis