Gulvvarme opvarmer ujævnt

Hej jeg har lidt drilsk gulvvarme som jeg søger input omkring.

Jeg har lagt gulvvarme oven på gammelt gulv med træ spånplader og varmefordelingsplader med nyt 23 mm trægulv ovenpå.

Jeg har 6 kredse som er
1 kreds på 35 meter
2 kreds på 35 meter
3 kreds på 40 meter
4 kreds på 65 meter
5 kreds på 70 meter
6 kreds på 110 meter
Jeg har udfordringer med at opvarme de kredse som er 35 meter lange så kreds 1 og 2.
De lange kredse er fine og opvarmer som de skal.
Jeg har jo ikke efter isoleret og bor i et gammelt hus så der er stadig indskudsler under det gamle gulv.

Generalt halter mit system med opvarmning, så snart det er minus grader og det kæmper med at komme op på 22 grader…

Men i kreds 1 og 2 er det slemt der kan jeg have meget svært ved at opvarme når det bliver koldt.
Og det kan flade helt ned til 15 grader
jeg har indreguleret systemet efter wavins tabel så indregulering burde være ok.

Kan man indregulere for meget så der ik er nok flow ?

Fremløbs temperaturen er på 40 grader her i vinterperioden.

Og retur ligger på ca 37

Alle pumper kører på maks drift!
Varmepumpen er overdimensioneret for at kompensere for det dårligt isolerede hus fra 1934.

Nogle fif og tricks eller en som kan se problemet ud fra beskrivelsen ?

Alle Retur og frem rør er varme og ligger alle på omkring de 40 frem og 37 retur
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I praksis kan der være behov for efterregulering.
Det bedste setup er at når alle kredse er åbne - så er returtemperaturen det samme - måske 27 grader om vinteren.
Hvis nogle af slangerne er for varme - så skal disse slanger's indløb begrænses mere - så vandet fordeles mere i de andre kredse. Prøv at reducere flowet yderligere i de kredse hvor slangerne er varme på returen.
Hvis de to kredse der ikke kan varme rummene også er 37 på returen, er der enten for lidt slange og/eller for dårlig isolering.

Mens du slår dig selv i hovedet for ikke at isolere må du hæve fremløbstemperaturen. ( som gør din varmepumpes virkningsgrad dårligere )

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 05-01-2025 22:08:23

Hvis de to kredse der ikke kan varme rummene også er 37 på returen, er der enten for lidt slange og/eller for dårlig isolering.

Mens du slår dig selv i hovedet for ikke at isolere må du hæve fremløbstemperaturen. ( som gør din varmepumpes virkningsgrad dårligere )

Tror desværre jeg må indse at varmen den fiser ud igennem det dårligt isolerede gulv 🫣

så lærer man af sine fejl. Jeg tror jeg efter isolere ved at hive loftet ned i kælder og isolere nede fra
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis