faskine

har  undersøgt priser på en faskine der kan klare vand fra 30 m2 tag(carport med skur er 26 m2). google rundt siger 8000-10.000- nogle der kan vurderer om det lyder rimeligt. det er denne regnvandsopsamler det skal udskiftes med en faskine ved nedløb. der er 200 m2 græsplane at gøre godt med ved siden af fliser på billedet.

jeg overvejer selv at gøre det men hvis det er prisen er det vist ikke besværet værd. nogle der kan sige om de ca 10.000 er realistisk
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger jo også af hvor godt din jord kan modtage vandet, man kan lave en test men husker ikke hvordan..

Så er der forskellige afstandskrav der skal overholdes..

Men er det nemt at komme til, og det kun er fra 2 tagnedløb, og der ikke skal graves alt for langt, kan du måske godt få det lavet for 10000 kr.
​Så bliver der også noget jord der skal køres væk..

Kan du ikke tilslutte til din kloak ? bedst hvis i har separat kloakeret..

Vi prøver igen, i morgen --
Ville først finde ud af om hvor sandet/leret jorden er.

Og hvis den var sandet - så ville jeg lave en lille brønd og så grave 20 meter drænslange ned i stedet i 60 cm dybde, med et jævn fald ud mod slutningen af slangen.
Thomas_Mygind skrev den 10-01-2025 07:42:47

Ville først finde ud af om hvor sandet/leret jorden er.

Og hvis den var sandet - så ville jeg lave en lille brønd og så grave 20 meter drænslange ned i stedet i 60 cm dybde, med et jævn fald ud mod slutningen af slangen.

Hvorfor lave sådan noget (klamp) hvor der skal graves 3x så meget i stedet for en løsning der virker?

En 200 mm sandfangsbrønd, 3 m 110 mm kloakrør og en plastfaskine med fiberdug. Nemmere og billigere bliver det ikke.

Selvbygger med stort S. 
Du skal med stor sandsynlighed ansøge om nedsivnings tilladelse uanset om det er faskine eller nedsivning fra græsplænen (hvis det skal gøres rigtigt).
Kommunen kan også oplyse om faskine reelt set er en mulighed - der hvor jeg bor er grundvandet så tæt på overfladen, at en nedgravet faskine potentielt vil "røre" ved grundvandet. Derfor må jeg godt nedsive fra jorden, men ikke etablere faskine.
Det er blot for at du får undersøgt, inden du bestemmer dig for en løsning der ikke (lovligt) kan lade sig gøre.
Jeg vil tro at 10.000 er i underkanten hvis du snakker 100% udført af håndværker, levering og bortskaffelse af grus,jord med lastbil, gravemaskine, timeløn og materialer, reetablering.
Der er vel materialer for 3-4K, så hvis man er lidt ferm med en skovl og har trailer, kan man da spare en del.

Jeg ville forøvrigt overveje om det overhovedet er nødvendigt med faskine. Du har jo 200kvm?? fliser overflade som afvander ud til siderne, så fordi du tilføjer 30kvm får vel ikke nogen stor betydning.
Du kunne lægge en stribe vandrendesten fra afløbet ud til græskanten og se om det ikke er nok.
Så kan du jo senere sætte et linieafløb med en faskine under, hvis det bliver nødvendigt.

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis