Stikkontakt m. dæmper virker ikke, men lampen tænder.

Hej forum.
Jeg er lige flyttet i en lejlighed og er igang med at sætte lys til. Inde i stuen er der en ældre stikkontakt med dæmper.

Når jeg sætter +/- til lampen så lyser den, men jeg kan hverken tænde/slukke eller dæmpe den med kontakten.

Hvad kan dette skyldes?

På forhånd tak.
Vh Casper
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
PS. Det har ingen betydning om kontakten står på tændt eller slukket, der er konstant strøm til lampen.
Prøv at sætte en gammeldags gløde- eller halogenpære i din lampe, så virker det sikkert. Stikkontakten skulle gerne være tilsluttet uden om dæmperen (konstant 230 volt i stikkontakten).

Søren O

I dit lampested har du sandsynligvis både nul, fase samt en tilledning fra din afbryder. Kunne lyde som om at du har tilsluttet din lampe til fase (konstant strøm) samt nul?

Billeder af kontakt modellen.
MLH skrev den 05-01-2025 12:48:00

I dit lampested har du sandsynligvis både nul, fase samt en tilledning fra din afbryder. Kunne lyde som om at du har tilsluttet din lampe til fase (konstant strøm) samt nul?

Er ikke så skarp til EL, desværre.

Har bare sat plus til plus og stel til stel. Og der er ikke jord i lampen.. Hvad skulle jeg ellers gøre ? På elektriker niveau 1 sprog 🤣

På forhånd tak.
Har fået det til at fungere efter kontakten blev samlet korrekt. Tak for jeres tid.
Vh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis