Ny 1. sal på parcelhus

Hej herinde.

Vi går med tanker om at bygge en 1. sal ovenpå vores parcelhus.

Jeg er i tvivl om huset kan bære en ny 1.sal. Inden vi overhovedet går videre og får lavet statiske beregninger på projektet mv., vil jeg høre om der er nogle herinde der kan hjælpe med en vurdering af projektet.

P.t. er huset med 25 gr. gitterspær der bærer et tegltag. 

Tanken er at montere nye 45 gr. hanebåndsspær (tungt tag) på siden af de eks. 25 gr. gitterspær. Efterfølgende skæres de gamle spær væk, på nær spærfoden som holder loftet i stueplan. Eks. spærfod fastgøres til nye spær. Nye spær hæves ca. 45 mm af hensyn til eksisterende installationer på loft. osv.

Ydervæggene på huset består af følgende:
En formur i 108 mm cellesten
70 mm isolering
En bagmur opført i 80 mm (armerede) leca elementer som bærer tagkonstruktion.

Indvendige skillevægge er ligeledes opført i 80 mm leca elementer som er rejst på et ca 80-100 mm underliggende betondæk som er under hele huset. De langsgående skillevægge skal være med til at bære etagedæk fra 1.sal. Fra hjørnet af køkken og stue til gavl, skal der oplægges en 4m heb bjælke til at bære gulv på 1. sal. 

Min tvivl går på om de forholdsvis tynde elementvægge kan bære spær og etagedæk fra 1.sal. Jeg har tænkt om der kan lægges en ekstra rem/limtræ på formur til at bære spær, så både for og bagmur bærer spærfod/hoved.

Plantegning er vedhæftet

På forhånd tak

Vh Jesper
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart vil jeg sige, ar bagmuren kun er beregnet til at bære tagkonstruktionen og ikke en etage mere.

fase
Der skal være meget tungtvejende argumenter for at ombygge nuværende bolig. Det bliver en kæmpe omgang. Det vil være langt billigere at købe en anden bolig der har det i efterlyser.
Når du vil fjerne “tængerne” (gitteret) fra dine gitterspær, bliver “loftbjælkerne” meget svækkede. Derfor bliver det ret sikkert nødvendigt med helt ny etageadskillelse, hvor alt skal fjernes før helt nye spær kan monteres. Du kan måske godt montere nye spær- og loftbjælker ved siden af de eksisterende loftbjælker, men det bliver ikke optimalt.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis