El måler, forsikring.

hej.

Jeg har et spørgsmål, håber i kan hjælpe mig.

Fra gravesten til el tavlen er sikringen 63 ampere

Og der er sat 7 styks cee stik 16 ampere også er der alt muligt andet på såsom kogeplade, ovn osv

Mit spørgsmål er, hvordan kan det være at sikring ikke springer når der så meget som køre på en gang ? 7x16 er 112 ampere det allerede mere end
63 ampere. Og jeg ved godt at mange af de maskiner ikke køre på fuld tryk på, på samme tid, men der flere ting der køre alligevel som nævnt ovn,kogeplade osv. hvordan kan sikring holde?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bare fordi du har en 16 amperres gruppe er ikke ensbetydende med du bruger 16 A på den. Dine 63 A sikringer kan holde fordi du aldrig bruger i nærheden af den mængde strøm. Tavlen ​og stikledningssikringerne er dimensioneret efter en samtidighedsfaktor fordi man aldrig bruger fuld effekt på alle forbrugere samtidig.

Prøv at kikke på din elmåler når du selv tror du bruger meget. Den viser også hvor mange A du trækker fra hver fase.

Selvbygger med stort S. 
Du bliver nødt til at huske, og indregne, faseforskydelserne.
Hvis man på de tre faser i samme gruppe trækker samme strøm går der til manges overraskelse ingen strøm i den tilhørende nulleder.
Såvidt jeg erindrer.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Husk at din sikring i gravstenen også har en karakteristik.

På sådan en smeltesikring kan du ofte belaste med det dobbelte i en kortere periode/op til en times tid.

Dens opgave er jo blot at beskytte kablet i jorden mod skadelig overbelastning.

Elektronikteknikeren
Tak for det hurtige svar.

Jeg blev spurgt af en bekendt, at han gerne ville udvide med 2 nye maskiner som brugte 37kw pr maskine jeg undersøgte nemmere og fandt ud af stikledning er 4x16kvadrat og at forsikring er 63 ampere.
37kw x1,5=55,5 ampere pr maskine.

Spørgsmålet er om det kunne lade sig gør med de 2 maskiner uden at skifte til ny stikledning, da han allerede har flere 400 volt cee stik på 16 ampere om sikring så ville springe 
Hver maskine har et forbrug på 53,6A. Startstrømmen er minimum 200A. Afhængig af maskinen er tiden for denne strøm op til et par sekunder. De to maskiner vil til sammen bruge 107,2A ved fuldlast. Det betyder, at de højst må køre med halv last for at kunne køre på en 63A sikring. Der er her ikke taget hensyn til start af en maskine mens en anden kører.
Mit umiddelbare svar er, at det ikke kan lade sig gøre uden udvidelse af stikledningen.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 05-01-2025 09:27:06

Hver maskine har et forbrug på 53,6A. Startstrømmen er minimum 200A. Afhængig af maskinen er tiden for denne strøm op til et par sekunder. De to maskiner vil til sammen bruge 107,2A ved fuldlast. Det betyder, at de højst må køre med halv last for at kunne køre på en 63A sikring. Der er her ikke taget hensyn til start af en maskine mens en anden kører.
Mit umiddelbare svar er, at det ikke kan lade sig gøre uden udvidelse af stikledningen.

Hvordan kom du frem til at startstømmen minimum er 200A? 

hvilken formel bruger du for at komme frem til 53,6A 
Startstrømmen er 4 til 5 gange normalstrømmen for en trefaset asynkron motor. Tiden afhænger af hvilken maskine, der skal sættes igang.
 Driftstrømmen er kW delt med 0,69.

fase
Nu skriver du jo heller ikke hvilken maskine det er.
Hvis det er med motor, er startstrøm stor.

Hvis det er varmelegemer, er der nærmest ingen startstrøm.

Hvis der er soft start eller inverter på motor, er det også en anden sag.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis